середа, 24 лютого 2021 р.

Бурлак Д. А. ВИКОРИСТАННЯ ПОСТЕРА НА УРОЦІ ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ МИКОЛИ ВОРОНОГО

 

Бурлак Д. А.

студентка 3 курсу

Херсонський державний університет

Наук.кер. : Бондаренко Л. Г., к. пед. н, доцент


 ВИКОРИСТАННЯ ПОСТЕРА

НА УРОЦІ ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ МИКОЛИ ВОРОНОГО

 

Система освіти стрімко розвивається, постійно з’являється щось нове, незвичне  та інноваційне. Перед учителями та їх вихованцями постають додаткові проблеми та виклики, що спричинює появу нових засобів і методів навчання. В умовах сьогодення школа, на жаль, частково перейшла на віддалене навчання у зв’язку зі світовою пандемією, тому і вчителі, й учні працюють та вчаться «в комп’ютері». Педагогам також «потрібно враховувати особливості цього покоління; шукати оптимальні шляхи подання інформації; опановувати нові методи, прийоми, технології навчання» [1, с. 77]. Це і зумовлює актуальність нашого дослідження.

Мета статті – подати методичний варіант використання постера у процесі розгляду творчості Миколи Вороного.

У навчальній програмі з української літератури для 10 класу на розгляд цієї теми пропонується 2 години. За цей час учні аналізують основні мотиви, характеризують специфіку символістської дійсності, розуміють природу символів, визначають жанр твору, висловлюють власну думку про природу й мистецтво, пояснюють смислову і настроєву значущість зорових, кольорових і тактильних образів, сприймають єдність краси природи і мистецтва, образотворчі засоби в поезії «Блакитна Панна», а також знайомляться з біографією письменника [4]. Опрацювання життєвого та творчого шляху митця особливо важливий етап, оскільки саме він мотивує школярів до прочитання та аналізу художнього твору.

Біографічні матеріали слід подавати у нестандартній формі, тому саме на цьому етапі необхідно звернутися до креолізованого тексту.  Це «складне текстове утворення, у якому поєднуються вербальні (тобто словесні) та невербальні (що належать до інших знакових систем) елементи. Вони створюють певну візуальну смислову  єдність, що комплексно впливає на реципієнта. Тобто це структура змішаного типу, у якому з метою створити якомога кращі вимоги для розуміння тексту представлені вербальні та візуальні засоби  передачі інформації» [3]. Комікси (манги), буклети або брошури, фотоколажі, логотипи на літературну тему, буктрейлери, кардмейкінги – ці та інші види креолізованих текстів можна використовувати під час вивчення літератури. Вони покликані допомогти вчителю у боротьбі із «серйозними  негативними  тенденціями  в  освіті  та  культурі,  серед яких  зниження інтересу до книги» [2, с. 18].

Взагалі активне навчання передбачає, що школяр залучається до освітнього процесу не як пасивний слухач, який сприймає інформацію, що надається йому педагогом або навчальним засобом, а як суб'єкт, здатний усе більше контролювати процес навчання і власну навчальну діяльністю. Все це призводить до пошуку нових методів і засобів навчання, орієнтованих на розвиток інтелекту учня, на самостійне вилучення та подання знання. Саме в цьому вчителеві української літератури допоможе інтерактивний плакат.

Інтерaктивний постер або плакат є сучасним  засобом навчaння, інтегрованим у клaсно-урочну систему. «У цифрових освітніх ресурсaх такого типу інформація подaється не відрaзу, вона розгортaється залежно від дій користувaча. Він зaбезпечує, наприклaд, як вивчення тaк і зaкріплення нового мaтеріалу, зворотний зв’язок і контроль за якістю засвоєння отримaної інформації. Плакaт є засобом нaдання інформaції, тобто основнa його функція – демонстрування мaтеріалу» [5]. Це зобрaження, що через комірки (в довільній кількості) розкривaє окремі текстові сторінки чи інші зображення при натисканні на гіперпосилання.

За допомогою інтерактивних плакатів учні добре сприймають навчальний матеріал, краще запам'ятовують корисну інформацію,  залюбки виконують домашнє завдання.  Такі постери 100% звернуть увагу школяра на себе.

Процес виготовлення інтерактивного плакату проходить певні етапи, а саме: визначення теми, мети, завдань, структури та підбір мультимедійних матеріалів. Для створення плакатів можна використовувати такі ресурси та програми: MicrosoftPowerPoint, AdobeFlаsh, Cаcoo, SmаrtNotebook, Prezi, ThingLink. Далі вже робота проводиться з програмою: реєстрація, завантаження медіа файлів і текстового матеріалу, створення інтерактивного плакату.

Для створення плакату використовуємо таку схему побудови: спочатку створюємо файл в MicrosoftPowerPoint, заповнюємо фон на першому слайді, встановлюємо декілька зображень, накладаємо прямокутну напівпрозору фігуру на слайд, потім вводимо необхідний нам текст, кнопки повернення та присвоюємо гіперпосилання на перший слайд. Далі дублювання другого слайду, що виконує функцію шаблону. Встановлюємо необхідний текст і зображення в текстове поле, зображення, що відкриватиме це віконце з текстом і присвоюємо гіперпосилання на другий слайд. Цю схему повторюємо з  наступним слайдом.

   

Рис. 1 Інтерактивний плакат

«Біографія Миколи Вороного»

 

Рис. 2. Інтерактивний плакат

«Біографія Миколи Вороного»

Вивчаючи біографію Миколи Вороного, інформацію слід подавати систематично в хронологічному порядку, висвітлюючи основні дати життя автора. Представляючи матеріали за допомогою інтерактивних плакатів, обов’язково треба використовувати відповідні фотографії та малюнки. Продемонструємо зразки простого інтерактивного електронного плакату (рис.1, рис.2). Це універсальний інструмент, оскільки його можна залучати під час вивчення нових матеріалів та перевірки знань школярів.

Отже, використання інтерактивних плакатів в освітньому процесі допомагає школярам краще зрозуміти та засвоїти інформацію, підвищити їх інтерес до вивчення тем, поглибити практичні навички, покращити ефективність самостійної роботи та зацікавити вивченням і дослідженням нового матеріалу.

Література

1. Бондаренко Л. Г. Підготовка студентів-філологів до використання інфографіки на уроках української літератури. Вісник Глухівського нац. пед. ун-ту ім. Олександра Довженка. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Глухів : Глухівський нац. пед. ун-т ім. Олександра Довженка, 2018. Вип. 2, ч. 2. С. 76-82.

2. Бондаренко Л. Г. Професор Ніла Волошина про форми співробітництва учителів літератури та бібліотекарів. Укр. літ. в загальноосвіт. шк. 2013. № 5. С. 18-21.

3.     Ісаєва О. Креолізований текст на уроках світової літератури як фактор активізації читацької діяльності. URL : http://rvo.ck.ua/arhiv/doc/1231.doc (дата звернення: 19.02.2021 р.).

4.     Навчальна програма з української мови для 11 класу. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (дата звернення: 19.02.2021 р.).

5.     Шахіна І., Ільїна О. Інтерактивні плакати в освітній діяльності світу. Вінниця : Еліта, 2015. 404 с.

16 коментарів:

  1. Доброго ранку! Дякую Ваш досвід.
    Не зовсім зрозуміла, чи є різниця між постером та плакатом? Чи можуть учні виконати таке завдання?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді

    1. Дякую за влучне запитання! Насправді, постер- це і є художньо оформлений плакат. Так, учні залюбки створюють власні постери , це не так складно як здається на перший погляд. Плакати формують уміння самостійно працювати з джерелами інформації, дають змогу учню бачити результат та оцінку своєї праці, можливість знайти правильну відповідь, поглибити знання.

      Видалити
  2. Діано, чому ви обрали саме цю тему для своєї статті?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! Про життя і творчість Миколи Вороного варто дізнатися кожному, хто вивчає українську літературуі хоче добре знати її історію. Адже Вороний — непересічна персона. Він —надзвичайно різностороння людина. Він-захоплює з першого подиху.Він-надихає.Саме цьому, я обрала цю видатну персону.

      Видалити
  3. Доброго ранку, Діано, чим саме вам сподобався цей метод?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Доброго ранку! Дякую за запитання.Цей метод мені сподобався тим що, учень обов'язкого зверне увагу на нього. Він залюбки прочитає твір до кінця, познайомиться з творчістю автора, щоб створити власний постер.

      Видалити
  4. Добрий день! Ваша стаття, безперечно, є цікавою, але чи не здається Вам, що постери - це варіант презентації? Використання мультимедійних технологій на уроках уже не є новиною, кожен сучасний вчитель повинен володіти цією методикою.

    ВідповістиВидалити
  5. Доброго дня. Дякую за запитання. Я вважаю, що використання інтерактивного постера на уроках української літератури,займає своє вагоме значення. Звичайно, сучасний учитель має володіти інтерактивними методами. Але учням цікаво створювати інтерактивні плакати також, тим більш, є дуже багато різноманітних безкоштовних програм, які відрізняються від звичайного "Power Point" для створення презентацій.

    ВідповістиВидалити
  6. Ганна Вавілова26 лютого 2021 р. о 12:46

    Добрий день! Як думаєте, чи буде доцільним використовувати у постерах сучасні жарти ("меми") про письменників?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Доброго дня. Я вважаю, що для школярів за допомогою інтерактивних плакатів, буде доцільніше дізнатися нову інформацію, яка знадобиться їм в подальшому. Сучасні жарти (меми) про поетів, не дуже доречно використовувати на уроках взагалі. Це особисто моя думка. Дякую.

      Видалити
  7. Діано,дякую за цікаве дослідження! Як Ви оцінюєте роль Миколи Воронного в українській літературі?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! Взагалі, Микола Вороний - зачинатель українського модернізму. Він прагнув відійти від народницької традиції, що довгий час панувала в українській літературі, та вивести її на нові висоти. Його постать займає вагому роль в українській літературі.

      Видалити
  8. Добрий день! В одному з коментарів ви ототожнюєте поняття постер та художньо оформлений плакат. На мою думку, постер вміщує в собі набагато більше інформації. Це мініпрезентація на одному аркуші.

    ВідповістиВидалити
  9. Добрий вечір! Дякую за цікаву інформвцію! Я рахую, що в сучасному суспільстві такі інтерактивні методи для школярів дуже цікаві та пізнавальні.

    ВідповістиВидалити
  10. Надія Ігнатова28 лютого 2021 р. о 10:58

    Добрий день, цікавий метод для використання під час уроків з метою активізації навчальної діяльності учнів, учні із задоволенням його застосовують

    ВідповістиВидалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.