вівторок, 23 лютого 2021 р.

Мамай С. В. ПРОБЛЕМА ТИПОЛОГІЇ УКРАЇНСЬКОГО ФЕНТЕЗІ

 

Мамай С. В.

студентка магістратури

Запорізький національний університет

Наук. кер.: Горбач Н. В., к. філол. н., доцент

 

ПРОБЛЕМА ТИПОЛОГІЇ УКРАЇНСЬКОГО ФЕНТЕЗІ

 

У останні роки в українській літературі  простежується тенденція до активного розвитку жанрових різновидів і тем, які раніше не мали популярності. Сьогодні українська література існує у вільному просторі, де кожен автор може обирати що і як писати, а читач – що читати.  У зв’язку з такою ситуацією на ринку літератури простежується тенденція до орієнтації на масового читача. Особливо це  стосується  такого жанрового різновиду літератури як фентезі, який на книжковому ринку користується особливим попитом тому, що зорієнтований на широке вікове коло читачів.

Слово «фентезі» походить від англійського «phantasy» (калька з грецької мови «phantasia»). «Літературознавчий словник-довідник» дає таке визначення цьому жанровому різновиду літератури: фентезі – «жанровий різновид фантастики, в якому при її запереченні використовуються ірраціональні мотиви чарівництва, магії, лицарського епосу у поєднанні з реалістичною нарацією (А. Блеквуд, М. Пік, Д. Лавкрафт, Дж. Р. Р.Толкіен), змальовуються віртуальні світи із середньовічним антуражем, нетехнічною психологією, де роль науки виконує магія» [1, с. 693]

Питання про його жанрові особливості, класифікацію і зв’язки з фантастикою і досі залишаються відкритими.

Узагальнюючі різні тлумачення жанрової своєрідності фентезі, можна говорити про дві точки зору: прихильники однієї розглядають фентезі як жанровий різновид фантастики, а представники  іншої – як окремий жанр літератури. Ми дотримуємося другої точки зору, оскільки в основі фантастики лежать теоретично можливі події, а в основі фентезі – магічно та міфологічно зумовлені.

Найголовнішими елементами, обов’язковими для фентезі, є фантастичні,  фольклорні  та міфологічні ремінісценції, наявність ірреалього світу, у якому відбуваються події, неможливі у світі реальному, наявність вигаданих чарівних істот, магії, потойбічних сил тощо. Визначальною рисою, яка вирізняє фентезі з-поміж інших жанрів, є міфологізм. Твори, написані у жанрі фентезі, не підлягають логічному розумінню, визначальним для них є фатум. Дослідники розглядають фентезі як явище соціальне. Основними джерелами фентезі виступають магічне, міфологічне і утопічне мислення [див. : 3, с. 36].

Для фентезі, на відміну від фантастики, важливо створити «реальний» світ. Реальний у тому значені, що він настільки справжній, що подібно реальному світу може розвиватися за своїми власними законами. Якщо фантастика оперує найчастіше майбутнім часом, то фентезі звертається до минулого або теперішнього часу. На відміну від фантастики, фентезі не прагне пояснити закони світу, в яких відбувається дія твору.

Визначальними рисами фентезі є також середньовічна картина світу (як у часі, так і у просторі); опозиція чудесного і ірраціонального; використання магії / техномагії; естетика романтизму; прийоми сну; мотив дороги; зв'язок із міфологією і фольклором тощо.

Класифікація творів фентезі спирається на різні критерії, як, наприклад, місце дії (високе і низьке фентезі), типологію головного героя (героїчне, епічне, пригодницько-розважальне, гумористичне, феміністичне, дитяче фентезі) тощо. За міфологічним і національним колоритом виділяють фентезі, засновані на національній міфології (германо-скандинавській, кельтській, африканській тощо). Особливо важливими для нашої теми є виділення слов’янського фентезі, заснованого на слов’янській міфології. 

Витоки українського фентезі дослідники вбачають у народнопоетичній творчості і міфології. Визначаючи фольклорні джерела авторів фентезі, дослідники називають фантастичні прийоми змалювання дійсності, прийоми перевтілення людини в рослину чи тварину, використання прийому сну, паралельний показ життя людей і міфічних істот тощо. Популярність українського фентезі у читача викликана тим, що сучасне українське фентезі ґрунтується на автентичній українській міфології, що робить таку літературу цілком національною.

Д Громов, А. Валентинов та О. Ладиженський зазначали, що українська фантастика і фентезі мають давнє коріння, яке сягає середньовіччя, коли зв'язок української літератури з фольклором був особливо сильним [див. : 2]. Елементи фентезі і фантастики дослідники відзначають і в літературі доби бароко, зокрема у творчості П. Могили. Елементи фентезі містять і козацькі літописи. У вставних новелах козацьких літописів про мертвих, які підіймаються з могил, дослідники вбачають твори раннього різновиду хорору (фентезі жахів).

Творами, у яких присутні елементи фентезі, дослідники називають «Моская-чарівника» І. Котляревського, повість Г. Квітки-Основяненка «Конотопська відьма», ранні балади Т. Шевченка «Причинна», «Тополя», «Відьма» та ін., цикл М. Гоголя «Вечори на хуторі біля Диканьки», повість «Вій», оповідання «Портрет».  До типового фентезі з усіма ознаками жанру сьогодні дослідники зараховують і драму-феєрію Л. Українки «Лісова пісня».

До сучасного українського фентезі можна віднести твори: «Зброя вогню»,  «Діти Праліса» Т. Завітайла, «Бісова душа, або Заклятий скарб» В. Арєнєва, «Рутенія. Повернення відьми» В. Климчука, «Королівство» Г. Пагутяк, «Ритуал» М. та С. Дяченків, «Останній шаман» Н. Тисовської, «Час настав» К. Матвієнка, «Гонихмарник» Д. Корній та ін.

За міфологічним і національним колоритом українське фентезі класифікується як слов’янське фентезі. Визначними рисами українського фентезі є використання питомого українського фольклору. Письменники охоче заселяють вигадані світи міфічними істотами, мавками, русалками, полуденицями, нявками, потерчатами, вовкулаками, народними віруваннями про відьом, упирів, обрядовістю тощо. Література побудована на автентичній міфопоетиці українського народу, спонукає читача досліджувати національну культуру.

Література

1.       Літературознавчий словник-довідник / за ред. Р. Гром’яка, Ю. Коваліва, В. Теремка. Київ : Академія, 1997. 752 с.

2.       Валентинов А., Громов Д., Ладиженський О. Замітки про сучасну українську фантастику. URL : www.litkbez.com

3.       Логвіненко Н. Сучасне українське фентезі: формування змісту поглибленого вивчення національної літератури. Українська література в загальноосвітній школі. 2013. № 6. С. 36–40.

7 коментарів:

  1. Доброго дня!
    Щиро дякую за вашу статтю
    У сучасній українській літературі вже напрацьована значна база фентезійних творів. Скажіть, будь ласка, чи відомі спроби типологізації вітчизняними дослідниками згаданих текстів? Якщо так, то класифікації яких учених вважаєте найґрунтовнішими?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за ваше запитання! Звісно, є спроби класифікацій вітчизняними дослідниками. Типологізацію фентезі можна знайти в роботах Н. Логвіненко. Також раджу переглянути статті О. С. Чернявської на цю тему, де дослідниця розглядає можливість групування фентезійних творів за "проблемно-тематичним принципом", як його називає Ковтун О.М.

      Видалити
  2. Дякую і таке питання: на Вашу думку,чи можливо на державному рівні створити такий "український Діснейленд ", в якому відтворити світ українського фентезі?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за таке цікаве запитання! На мою думку, наразі реалізація подібного проекту не можлива. На жаль, популяризація українського фентезі недостатня, щоб забезпечити масове зацікавлення, необхідне для створення "Діснейленду", а без цього проект не отримає державну підтримку.

      Видалити
  3. Добрий день, дякую за ваше дослідження.
    У якому столітті були перші згадки про фентезі?
    Чому ви обрали саме таку літературу для досладження а не більш нові праці?

    ВідповістиВидалити
  4. Добрий день, якщо розглядати використання міфологічних мотивів та сюжетів, як перші спроби творення українського фентезі, то логічно буде вважати початком формування жанру період романтизму. Більш суттєві твори можна побачити вже наприкінці ХІХ століття.
    Стосовно літератури, то для розуміння безпосередньо типології українського фентезі буде доцільним звертатися до загальних теоретичних відомостей, особливо літературознавчих словників, смислове наповнення яких є досить сталим.

    ВідповістиВидалити
  5. Катерина Назімова28 лютого 2021 р. о 16:08

    Дуже цікава тема дослідження. Дякую! У вашій класифікації фентнзійнмх творів і авторів не побачила творів О. Стороженка. Цікавить ваша думка, чи можна, наприклад, "Марка Проклятого" вважати прикладом українського фентезі?

    ВідповістиВидалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.