Інформацій- ний лист

Збірники наукових праць

вівторок, 23 лютого 2021 р.

Логвінова Л. ВИКОРИСТАННЯ ВІДЕОМАТЕРІАЛІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПОВІСТІ ІВАНА НЕЧУЯ-ЛЕВИЦЬКОГО «КАЙДАШЕВА СІМ`Я»

 

Логвінова Людмила

студентка 3 курсу

 Херсонський державний університет

Наук. кер.: Бондаренко Л.Г., к. пед. н., доцентка

 

ВИКОРИСТАННЯ ВІДЕОМАТЕРІАЛІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПОВІСТІ ІВАНА НЕЧУЯ-ЛЕВИЦЬКОГО «КАЙДАШЕВА СІМ`Я»

 

Мультимедіа (лат. Multum + Medium) – поєднання різних форм представлення інформації на одному носієві, наприклад текстової, звукової та графічної, або останнім часом все частіше – анімації та відео [4]. Це   один із  термінів, що може означати різні речі й бути призначеним для  різних  людей та користувачів. Мультимедійні технології досить швидко розвиваються  і застосовуються в різних галузях, особливо в освіті.

Мета статті – проаналізувати освітні можливості використання відеоматеріалів під час вивчення повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».

Послуговуватися мультимедіа на уроці можна як впродовж кількох хвилин, так і цілого уроку. Вчителю важливо не лише визначити міру використання цих засобів, а й урізноманітнювати їх. Наприклад, вивчаючи повість І. Нечуя-Левицького «Кайдашева  сім'я» можна переглянути  буктрейлер, взяти фрагменти з фільму для характеристики персонажів або відео театральної постановки. Повість вивчається у 10 класі, саме тому матеріал, що буде обраний до уроку, має бути дуже цікавим. Він може допомогти вчителеві на кожному етапі уроку: під час організаційної частини, мотивації навчальної діяльності, перевірці та корекції знань школярів, вивченні нового матеріалу, його закріпленні, оголошенні домашнього завдання. Мультимедіа добре зарекомендували себе під час уроків-рольових ігор, що надають  кожному  студенту «можливість  спробувати  свої  сили  у  ролі  вчителя» [2, c. 42].

Особливо важливим є алгоритм використання відеофрагмента на заняттях: вступне слово вчителя; демонстрація відеофрагмента; робота після демонстрації. Необхідно також пам'ятати настанову науковців: «перше, що має врахувати словесник, готуючись до вивчення художнього  тексту, – це  його  родові,  жанрові  особливості.  Кожний літературний  рід  має  свої  специфічні  риси,  які  зумовлюють  відповідні прийоми викладання» [3, c. 308].

Специфіка відеофрагментів висуває певні вимоги до проведення самої демонстрації. Заслуговують на увагу простота демонстрації відеофрагмента; відсутність втручання вчителя під час перегляду відеофрагмента; перші запитання після перегляду повинні бути звернені до його образного ряду; після перегляду слід передбачити хоча б одну хвилину для адаптації, після чого переходити до проведення інших видів роботи [1, c.15-16].

На початку уроку аргументованим буде використання буктрейлеру. Це дасть змогу більш яскраво та образно розповісти про книгу, зацікавити дітей до активної роботи та викликати інтерес до самостійного прочитання книги. Знайти буктрейлер нескладно, достатньо зайти до YouTube. Ми пропонуємо використати буктрейлер  за вказаним нижче покликанням [5]. Після перегляду перші питання мають стосуватися образного ряду відеофрагмента.  Наступним завданням є робота над твором в групах, кожна з яких готує  відповіді на запитання, що будуть на слайді. Це питання про історію написання  повісті, її жанр, тему, композицію.  Цікавим є завдання дати характеристику головним персонажам твору на основі переглянутих відеофрагментів. Матеріали можна взяти з 2-серійного мінісеріалу режисера В. Городька 1993 р. Серед прийомів, що сприятимуть активізуванню учнівської діяльності, –  бесіда, коментар до відеофрагмента, робота з підручником та художнім текстом, виразне читання фрагментів твору за ролями та ін.

Відеофрагменти дають поштовх до організування різних видів діяльності – індивідуальної, колективної, групової; до використання таких інтерактивних прийомів, як «мікрофон», незакінчене речення, метод «ПРЕС», дискусія, рольові ігри, «мозковий штурм», кубування, ґронування, асоціативний кущ, рекламний проєкт, презентація героя тощо. Вони унеможливлюють репродуктивні форми роботи, тому що  самі є результатом творчої діяльності  [1, c. 16]. Дослідження Т. Бабійчук засвідчило, що успіх заняття з використанням відеофрагментів залежить передусім від ретельної підготовки вчителя.

Проведення уроку вивчення повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева  сім'я» з мультимедійною підтримкою є дієвим засобом активізації пізнавальної діяльності, також за рахунок економії часу збільшується обсяг навчального матеріалу.  Перегляд відеофрагментів дозволяє учням зануритися в інший світ, побачити його своїми очима, відтворювати реальну обстановку діяльності та стати ніби учасником подій, змальованих у творі. 

Література

1. Бабійчук Т. В. Методика створення і використання відеофрагментів художніх творів у процесі вивчення української літератури в педагогічному коледжі: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Ін-т педагогіки АПН України. Київ, 2007. 21 с.

2. Бондаренко Л. Г. Методика організації рольової гри «Урок літератури» для студентів-філологів (із досвіду роботи). Укр. літ. в загальноосвіт. шк. 2015.  № 5. С. 42-43.

3. Бондаренко Л. Г. Специфіка вивчення драматичних творів на уроках української літератури. Література. Театр. Суспільство: зб. наук. праць. Херсон : Айлант, 2005. С. 308-311.

4. Мультимедіа.  Вікіпедія.  URL : https://uk.m.wikipedia.org/wiki/  (дата звернення: 18.02.2021 р.).

5. Буктрейлер. URL: https://sites.google.com/site/serbulan75/home/metodicna-robota (дата звернення: 18.02.2021 р.).

 

11 коментарів:

  1. Доброго дня! Чи допоможе використання відеоматеріалів на уроках української літератури активізувати інтелектуальну та творчу діяльність учнів?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! Так, звичайно. Використання відеоматеріалів на уроці допоможе вам привернути увагу більшості класу, а це сприятиме підвищенню пізнавального інтересу, творчої активності учнів та кращому засвоєнню навчального матеріалу

      Видалити
  2. Доброго дня! Чим саме Вас захопила постать Івана Нечуя-Левицького?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Постать письменника цікава тим, що він цікавився не лише сучасним життям, а й героїчною та трагічною минувшиною нашого народу. Тему для творів він обрав селянську, а проблематику - соціальну.

      Видалити
  3. Доброго дня, дякую за важливу інформацію. Чим цікаве викорисання буктрейлерів на уроках української літератури?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Використання буктрейлеру дозволяє
      яскраво і образно розповісти про книгу, зацікавити, заінтригувати читача, спонукати до читання. За час його перегляду дитина занурюється у світ книги і враження обов'язково залишать слід у її свідомості. Ообливістю буктрейлеру є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі.

      Видалити
  4. Добрий вечір! Так дійсно пізнавальна та потрібна методика! Чи можно,на вашу думку, використовувати відеоматеріали для вивчення біографії письменників?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Так, звичайно. Це допоможе вам привернути увагу дітей до постаті письменника, адже в відео буде використовуватися велика кількість фотоматеріалів і нової інформації.

      Видалити
  5. Надія Ігнатова28 лютого 2021 р. о 21:26

    Добрий вечір, на Вашу думку, чи не занадто зараз "захопилися" використанням ІКТ під час навчально-виховного процесу в школі? Чи не замінило воно живе спілкування, розповідь наживо ?

    ВідповістиВидалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.