середу, 20 лютого 2019 р.

Дєєва Ю. С. ОСОБЛИВОСТІ ХАРАКТЕРОТВОРЕННЯ В РОМАНІ В. ВРУБЛЕВСЬКОЇ «СОЛОМІЯ КРУШЕЛЬНИЦЬКА»




Дєєва Ю. С.
студентка 4 курсу
Запорізький національний університет
Наук. кер.: Проценко О. А., к. філол. н., доцент

Особливості характеротворення в романі В. Врублевської «Соломія Крушельницька»

Основою біографічного роману є «документальні свідчення про видатну особу, цілісне її життя чи фрагмент» [2, с. 138]. Серед авторів біографічних романів вирізняється творчість В. Врублевської. Відомими стали її романи «Соломія Крушельницька» (1979) та «Шарітка з рунгу» (2007). Творчий доробок письменниці малодосліджений.
Роман-біографія В. Врублевської «Соломія Крушельницька» побудований на основі літературно-критичного матеріалу, нечисленних спогадів. Композиційно твір складається з дев'ятьох частин, які окреслені назвами (як от: «Солошка», «Консерваторія», «Італія», «Примадонна Варшавської опери», «Тріумф», «Повернення») і кожна з яких зосереджує увагу на окремому етапі становлення творчої особистості, відображає ті чи ті життєві випробування Соломії Крушельницької.
У романі представлений не окремий фрагмент, а вся життєва доля відомої співачки від народження й до смерті. Починається життєпис розповіддю про родину Соломії Крушельницької, згодом В. Врублевська знайомить читача з людьми, які її оточували (Яніна Королевич, Теофіл Окуневський, Михайло Павлик, Василь Стефаник, Іван Франко), мали вплив на формування особистості героїні.
У романі творчо використані документальні факти із життя співачки, які допомагають розкрити образ дівчини: «співу Соломія вчилася у професора Валерія Висоцького, гармонії – у професора Мечислава Солтиса, гри на фортепіано – у професора Владислава Вшелячинського, того самого, в якого вона брала уроки в Тернополі» [1, с. 42]. Велика роль належить і спогадам про співачку, хоча авторка й зауважує з жалем, що мало свідчень і свідків лишилося з часів Соломіїних студій у консерваторії. Кілька спогадів про спільне навчання з Соломією Крушельницькою залишила Яніна Королевич: «всі учні, яких я зустріла у професора В. Висоцького, були значно старші за мене (Крушельницька була старша на три роки), Крушельницька як меццо-сопрано дебютувала тоді у «Фаворитці» Доніцетті. Мала сильний повний голос з вільною серединою і була дуже музикальна» [1, с. 51].
У творі неодноразово наголошено на портретній характеристиці Соломії Крушельницької: «у шістнадцять років Соломія була високою, стрункою дівчиною з довгими русявими косами, її величезні сіро-зелені очі мрійливо дивилися на світ, а характер виробився твердий і спокійний. Завжди зі смаком одягнена, з м’якими неквапливими рухами, лагідна у поводженні, вона справляла враження добре вихованої, інтелігентної панночки. Їй була притаманна чіткість і логічність мислення, можливо вироблена систематичними заняттями музикою і співом. Батько прищепив їй гарний літературний смак, а мати навчила стриманості в щоденному житті. Ранній музичний професіоналізм надав їй упевненості та серйозності, а почуттям – глибини. Вільне сільське дитинство, проведене серед мальовничої природи, повага до праці не полишили в душі егоїстичного самолюбства і надали їй потім надзвичайні переваги у важкому, а часом брудному плині артистичного життя. Ніколи, навіть у розквіті своєї слави, вона не виявлятиме зверхності до інших людей, і їх повага буде супроводжувати її. Збагнувши величну гру життя і смерті, вона не забавлятиметься у власну велич, а прагнутиме іншого способу самоствердження» [1, с. 32]. У зрілому віці це була: «висока жінка з волоссям блонд, гладко зачесаними догори, обличчя миле, очі прекрасні, але меланхолічні» [1, с. 194]. Можемо констатувати, що авторка вдається до розгорнутого портретування. Згадуючи про перші виступи, розчарування від невдалих творчих експериментів, В. Врублевська моделює портрет головної героїні детально, з яскраво-підкресленими психологічними елементами.  Професора Львівської консерваторії В. Висоцького, при першому прослуховуванні, вразило все: і голос, і краса, але «найбільш видався йому незвичайним вираз обличчя цієї дівчини. Очі плакали, а лице було гордовите, незалежне…» [1, с. 41]. Тож, маємо в романі й опосередковану характеристику.
Велика увага приділена внутрішній характеристиці. Відповідає правді біографічній інформація про хворобу (рак горла) Соломії Крушельницької: «співачка була досить мудрою, щоб не ремствувати, а спокійно зустріти неминуче» [1, с. 348]. В. Врублевська домислила роздуми співачки напередодні смерті: «… але про що вона думала в ті дні? За чим жаліла? Що оплакувала? Вона пригадувала свої виступи, зустрічі. Напевно, приходили до неї по ночах її улюблені героїні-сестри, які без неї були ніщо, Соломія надавала їм життя, робила матеріальними, любила їх... і вони, мабуть, не залишили її на самоті. Жаліла? Вона не могла жаліти за минулим, бо жила на повну силу. Вчилася – скільки вистачало розуму і сил, працювала – до останнього подиху; любила – все любила в житті: і працю, і кохання, і світ, і людей. І все-таки жаліла! Безконечно жаліла, що прийшов час для справжнього життя, для справжньої праці, для справжнього відродження народу, а вона мусила йти... » [1, с. 348]. Тож, перед читачем постає сильна, вольова особистість.
Отже, естетичне створення образу жінки-митця, конструювання її психологічного портрету, розкриття духовного досвіду людини, яка залишилася в історії, зумовило особливості романізованого життєпису Соломії Крушельницької. В. Врублевська використала документальні факти з життя співачки, спогади. Спостерігаємо у творі портретну, опосередковану та внутрішню характеристики. При цьому художній образ головної героїні не розходиться зі своїм історичним прототипом.
Література
1.                 Врублевська В. Соломія Крушельницька : роман-біографія. Київ : Дніпро, 1986. 356 с.
2.                  Літературознавча енциклопедія: у 2-х т. / автор-укл. Ковалів Ю.І. Київ : Академія, 2007. Т. 1 : А (аба) – Л (лямент). 608 с.

9 коментарів:

  1. Доброго дня! Писати про С.Крушельницьку, яка, хоч і була публічною особою, але зберігала приватність, нелегко. Чи не брали Ви до уваги двотомник "Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування", який показує С.Крушельницьку не лише як співачку, акторку, музиканта, але і як людину в колі рідних і друзів?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день! З двотомником "Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування" знайома, але до уваги не брали, надалі думаю будемо звертатися.

      Видалити
  2. Добрий день! В романі В. Врублевської було зазначено саме реальні факти з життя С. Крушельницької. А чи використовувала авторка в своєму творі ще якісь елементи домислу, крім роздумів співачки напередодні смерті?
    Дякую за відповідь!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день! Дякую за запитання. В. Врублевська використовувала документальні факти, листи, спогади різного роду.

      Видалити
  3. Вітаю! Чи вдалося авторці приблизити цей роман до психобіографії? Як саме, крім портретної характеристики, внутрішніх монологів,спогадів знайомих, впливали на співачку побутові дрібниці (інтер'єр, екстер'єр)?

    ВідповістиВидалити
  4. Добрий день, Маріє! Дякую за запитання! Ні, я вважаю, що цей роман належить до сюжетно-подієвого типу художньої біографії, де більше уваги приділено подіям. На мою думку, інтер'єр, екстер'єр та побут не впливав на творчість Соломії Крушельницької.

    ВідповістиВидалити
  5. Доброго дня! Якими саме документальними відомостями про Соломію Крушельницьку користувалася авторка при написанні її біографії?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий вечір! Дякую за запитання! В. Врублевська використовувала листи, документальні факти, спогади різного роду.

      Видалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.