Інформацій- ний лист

Збірники наукових праць

вівторок, 21 лютого 2017 р.

Нестеренко Г. О. ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЛІТЕРАТУРНОГО ПРОДУКТУ ДЛЯ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ У МАСОВОМУ ПРОДАЖІ

Нестеренко Г.О.
студентка 5 курсу
Запорізький національний університет
Наук. кер.: Костецька. Л. О., к. філол. н., доцент

Перші три роки життя людини вчені виокремлюють як період раннього дитинства, що зумовлено істотними якісними та психофізіологічними особливостями її розвитку. Для дітей цього віку створюються певні умови, специфічний режим, а зміст і методи виховання мають бути відмінні від тих, що засновуються на наступних вікових етапах.
Вчені, які вивчають особливості розвитку дітей раннього віку (Л. Гураш [4], О. Земцова [5], В. Манова-Томова [7]), дійшли єдиного, експериментально доведено твердження: характерною особливістю цього періоду життя людини є швидкі темпи психічного розвитку.
Варто зазначити, що у теоріях, у яких наявні різні підходи до визначення сутності пізнавальної активності дітей раннього віку, спільним є трактування ознак прояву пізнавальної діяльності, а саме: потреба, «спрага» знань (Н. Носков, М. Скоморохов); прагнення зрозуміти явища, що вивчаються (Н. Литвиненко, М. Осипова); наявність стійкого інтересу (Т. Генінг, І. Кутузов); готовність до активного пізнання (М. Данилов, І. Редковець); зосередженість уваги (М. Носков).
Ранній вік – особливий період дитинства, коли кожний день має унікальне значення в розвитку малюка. Розвиток та становлення особистості в цей період відбуваються дуже стрімко й залежать від соціальних умов. Провідне місце в цьому аспекті відіграє якісна література, з якою дитину потрібно знайомити змалечку. Нині особливо гостро постає потреба в розвитку дитячої літератури, адаптованої до рівня сприйняття реципієнта, та її активному поширенні серед різновікової читацької аудиторії. Нині проблеми сучасної дитячої літератури досліджують У. Гнідець [3], Л. Овдійчук [8] та ін.
Вагомий внесок у теоретико-літературознавчий дискурс зробив Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва (президент У. Гнідець), який акумулював доробки науковців з означеної проблеми у віснику «Література. Діти. Час» [6]. Здебільшого це доповіді науковців, які беруть участь у щорічних наукових конференціях, що відбуваються в рамках мандрівного симпозіуму «Література. Діти. Час».
Актуальність теми дослідження визначається потребою всебічного та ґрунтовного опрацювання сучасної літератури для дітей раннього віку як важливої, цікавої та дотепер ще належно не вивченої частини літературно-педагогічного доробку.
Метою статті є визначення якості та порівняти літературний продукту для дітей раннього віку у масовому продажі.
Важливим важелем у розвитку наочно-дійового мислення і появи елементарних видів мовних суджень про навколишнє виникає у дитини раннього віку на основі літературних творів.
Лідер вітчизняного ринку навчальної, методичної та дитячої літератури ТОВ Видавництво «Ранок» [2] засновано 1997 року (м. Харків) і вже 20 років плідно працює на книжковому ринку України, в інших країнах. «Ранок» – це величезна любов до своїх читачів і намір зробити все, щоб кожна дитина від першої своєї книжки й до вступу в доросле життя, була оточена розумними, добрими, цікавими й корисними книгами.
У розділі «Книги для найменших» є такі категорії:
1. «Віршики». Серії книг присвячені ознайомленню дитини з професіями «Бавимося у професії»; навчанню ввічливості «Ввічливі слова»; пізнанню про життя тварин «Все про всіх» і т.д.
2. «Картонки-іграшки». Тут цілий арсенал книжок-пазлів, книжок-панорам, книжок-ростомірів.
3. «Картонки-розвивайки». Розмальовки, віршовані матеріали до вивчення основ абетки та створення найпростіших математичних уявлень.
4. «Картонки-казки». Тут фігурують як народні («Ріпка», «Колобок», «Курочка Ряба»), так і авторські казки на основі мультфільмів («Robocar Poli»). Об’ємні аплікації та яскраве тиснення на обкладинці обов’язково приверне увагу дитини.
Для батьків розроблена спеціальна методична література у серії «Навчалочка». Збірники тестових завдань за всіма основними напрямками розвитку дитини. Крім цього в кожній книзі: рекомендації щодо виконання завдань, матеріал для додаткових занять та ігор. Отже, можна виділити особливості книжкової продукції видавництва «Ранок» для дітей раннього віку:
1.Книги для всебічного розвитку й освіти дітей.
2.Контент нестандартний за формою та змістом.
3.Оригінальні художні рішення.
4.Інноваційність: ознайомлення малечі з сучасними реаліями, котрі виникли нещодавно (наприклад фото планшету замість звичайного комп’ютера, дитячих центрів розваг на зміну звичайним гойдалкам у парку).
Сьогодні, дитячі книги можна придбати не лише у спеціалізованих книжкових клубах, а й у звичайних супермаркетах. Менеджери з продажу в таких магазинах орієнтуються на ціну такої книги, аби створити попит серед покупців та гарно на цьому заробити. Навряд керівництво супермаркетів аналізує якість літературного продукту.
Видавництво «Смайл» [1] виробляє дитячі книжки з 2008 року. Книги цього видавництва ми можемо зустріти в мережі «АТБ». Ознайомившись з сайтом видавництва, слід відзначити, що тут існує категорія «Дитяча дошкільна розвиваюча література». Редакція не розмежовує вік дітей, як це робить видавництво «Ранок». У цій ситуації батькам дитини важко зорієнтуватися: чи сприйме дитини поданий матеріал, чи важливо це в її віці? Існує лише один поділ – видавництво не радить купувати «книжки з очима» для дітей молодше трьох років заради безпеки, адже оформлена ця серія літератури так, що родзинкою є оченята персонажів, що вироблені з пластмаси.
Прикладом серії «Книжки з оченятами» (для дітей від трьох років) є казка «Два Морози». Гарно ілюстрована книга має сюжет, котрий не несе дидактизму, повчальності, а найголовніше завершеності – в основі оповідь про те, як два брати-Морози хотіли заморозити людей. Несподіваним є обірваний кінець історії. Зовсім відсутня кінцівка. Лексика сповнена кальок-росіянізмів. Спостерігаємо багато пунктуаційних помилок.
Звичайно, не слід судити про якість редакційного складу «Смайл» за декількома книжками, але наявні проблеми є майже в кожній літературній продукції цього видання. Здається, що ніхто не контролює якість дитячої літератури, не вважаючи літературні матеріали для дітей раннього віку важливими. Як кажуть в народі: «Що посієш, те й пожнеш». Які історії почує дитина, як сприймає персонажа – такий підхід до життя і сформує у своїй уяві.
У наш час відбувається процес формування національної бази дитячої літератури, котра б незалежно від родо-жанрової динаміки захоплювала своїм тематичним розмаїттям. Адже саме відстороненість письменника від дитини та неврахування її нових можливостей і сфер інтересів може призвести до остаточної втрати читацької аудиторії. Книжкові продукти видавництва «Ранок» виконані у новому сучасному дизайні й доповнені актуальними завданнями для малюків різного віку. Видавництво «Смайл» масово постачає свою книжкову продукцію у мережу супермаркетів «АТБ», хоча якість її на досить низькому рівні. Необхідно здійснити ретельний аналіз літератури для дітей раннього віку, що знаходиться у масовому продажі, для визначення недоліків та створення якісної літератури.
Література
1. Видавництво «Смайл» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://smilebook.com.ua
2. Видавництво «Ранок» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ranok.com.ua
3. Гнідець У. Література для дітей та юнацтва в Україні: між західним та східним каноном / У. Гнідець // Слово і час. – 2014. – № 12. – С. 50–57.
4. Гураш Л. Конструктивна діяльність дворічних / Л. Гураш // Дошкільне виховання. – 1998. – № 1. – С. 12–13.
5. Земцова О. Тести для дітей 2-3 років: Навчальний посібник / О. Земцова. – К. : Махаон. – Україна, 2006. – 112 с.
6. Література. Діти. Час. Вісник Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва / Упор. У. Гнідець, Н. Трохим, М. Прихода, Т. Качак. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан. – Вип.1.– 2011. – 192  с. ; Вип. 2. – 2012. – 192 с. ; Вип. 3. – 2012. – 108 с. ; Вип. 4. – 2013. – 308 с.
7. Манова-Томова В. Психологічна діагностика раннього віку / В. Манова-Томова. – К. : Вища школа, 1978. – 165 с.
8. Овдійчук Л. Жанри та стильові особливості сучасної прози для дітей / Л. Овдійчук // Українська література в загальноосвітній школі. – 2015. – № 1. – С. 35–38.

3 коментарі:

  1. Доброго дня! Спочатку може здатися, що ви робите антирекламу видавництву "Смайл", проте ви порушили актуальну проблему. Часто під гарними картинками захований аморальний текст, який не несе в собі ніякого смислового навантаження. І це стосується не тільки тих видавництв, які зазначені у тезах. Тому, дякую, що порушили актуальну проблем!

    ВідповістиВидалити
  2. Чомусь зараз дуже багато видавництв, які приховують за гарною маскою твори, які не те, що читати дітям не можна, але й не варто тримати у руках. Тому дякую,що порушили у своїх тезах актуальну на наш час тему.

    ВідповістиВидалити
  3. Шановні колеги! Вдячна за увагу та розуміння мого критичного ставлення до сучасної дитячої літератури! Всім творчих та наукових успіхів!

    ВідповістиВидалити