вівторок, 21 лютого 2017 р.

Шумська С. В. ВИХОВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ МУЛЬТФІЛЬМІВ

 Шумська С.В.
студентка 4 курсу,
Бердичівський педагогічний коледж
Наук. кер.: Гордійчук Н. І

Світ інформаційних технологій торкається кожної сфери суспільної діяльності людей. Не є винятком і сучасний дошкільний навчальний заклад, який прагне створити таке середовище, яке сприяло б гармонійному розвитку особистості.
Одним із таких медіа-засобів, спрямованих на дитячу аудиторію є мультиплікаційний фільм. Діти обожнюють мультфільми, а ті, в свою чергу, мають колосальний вплив на ще несформовану особистість. Даний факт може стати «наріжним каменем» як для батьків, так і для вихователів, які шукають нові шляхи виховного впливу на дитину.
Актуальність і практична значущість цієї проблеми зумовили вибір теми дослідження: «Виховний потенціал сучасних українських мультфільмів».
Об’єктом дослідження є сучасні мультиплікаційні фільми вітчизняного виробництва.
Предметом дослідження є вплив сучасних українських мультфільмів на соціально-моральний розвиток дітей дошкільного віку.
Мета дослідження полягає у вивченні значення української сучасної мультиплікації для виховання дітей дошкільного віку.
Відповідно до мети й предмета постали такі завдання дослідження:
1.                Висвітлити значення використання мультфільмів у навчально-виховному процесі, їх позитивний та негативний вплив на дитину
2.                Дослідити й проаналізувати виховний потенціал сучасних мультиплікаційних фільмів українського виробництва
3.                Розробити методичні рекомендації щодо використання виховного потенціалу сучасних українських мультфільмів в педагогічному процесі ДНЗ
Дозвольте зупинитися на найбільш цікавих результатах дослідження. Мудльтфільми надзвичайно популярні, оскільки вони яскраві, видовищні, прості, ненав’язливі, доступні. Вони демонструють дитині різні способи взаємодії з навколишнім світом, розвивають мислення, формують світогляд. Фахівці стверджують, що мультфільми впливають на формування в дітей соціально-моральних настанов і цінностей, первинних уявлень про добро і зло, закріплення еталонів гарної і поганої поведінки, тому, що поєднують різні види представлення інформації: текст, статичну і динамічну графіку, відео- та аудіо записи у єдиний комплекс, що дає змогу дитині бути учасником подій. Отже, мультфільми мають ряд яскраво виражених переваг над іншими засобами виховного впливу на дитину. Тож, вдало використаний потенціал мультиплікації батьками та вихователями є «потужною зброєю» у боротьбі за виховання моральних якостей.
У сучасних мультфільмах існує низка недоліків, які негативно впливають на формування психіки дітей, зокрема:
1) неправильне формування інстинкту самозбереження, неусвідомлене підштовхування дитини до суїциду
2) наділення жінки чоловічими рисами характеру й навпаки
3)  повна безкарність
4) немає чіткої межі між добром і злом [1].
Висловлено п’ять гіпотез, які передбачають пригнічення дитячої креативності телебаченням:
1) телебачення забирає багато вільного часу, залишаючи менше для суто творчих справ,
2) насадження готових образів, що залишає менше місця власній уяві,
3) пасивністю (низький рівень інтелектуальних зусиль),
4) зниження глибини мислення через швидку зміну образів на екрані
5) збудженням (внаслідок демонстрації насильства) замість спокою, необхідного для творчості.
Особливо небезпечним є занурення у віртуальність. Оскільки дошкільникам притаманна навіюваність, медіа нав’язує їм свій ритм, образи, свою реальність. Цей вплив може значно загальмовувати розвиток вольових процесів дитини. Отже, сьогодні постає гостра необхідність соціального контролю за змістом мультиплікаційних фільмів.
Аналіз медіа продукції показав, що радянські мультфільми не цікавлять сучасних глядачів: сюжети є більш примітивними, головними героями є люди, а не тварини чи чарівні істоти, які часто є яскравими моделями радянського комуністичного суспільства. Зарубіжна мультиплікація містить багато не цензури, аморальної поведінки, але разом з тим – це яскраві вражаючі мультики, головними героями яких переважно є лідери, над герої. Сюжети їх нереальні, містять багато гумору та сатири. Діти дуже полюбляють подібні мультики.
Наші вітчизняні українські мультфільми є ріднішими для наших дітей. Вони несуть у собі особливості нашої ментальності, а в основі сюжетів лежать типові проблеми, з якими стикається наше суспільство. Моделі таких ситуацій та зразки їх вирішення по-справжньому сприяють соціалізації українських дітей. Наведемо за приклад мультсеріал «Пригоди Котигорошка та його друзів», де головний герой є сміливим, благородним, мужнім та сильним, а протягом мультфільму постійно звучать українські мелодії та пісні, влучні жарти, прислів’я рідною мовою.
Отже, виховний потенціал сучасних українських мультфільмів дуже великий. Важливо лише правильно його використовувати, керуючись гігієнічними та педагогічними вимогами, та орієнтуватися на гармонійний розвиток особистості.


Додаток
Назва мультфільму
Виховне значення
1.     «Будиночок для равлика»
(Укранімафільм, 2005 р.)
Вчить дітей шукати вихід із складних ситуацій;  бути прудкими, кмітливими, більш винахідливими; сприяє соціалізації дітей, прищеплює любов до рідного дому, патріотизм.
2.     «Чорний кіт» (Укранімафільм, 2006р.)
Вчить дітей вміти розгледіти внутрішній світ за зовнішнім виглядом, бути людяними, толерантними, тактовними та милосердними.
3.     «Котик Мурчик» (Відеопрооект «З любов’ю до дітей», автор Ю.Скипочка)
Доводить, що погані вчинки завжди несуть покарання; засуджує пихатість, хвастливість, жадібність, гордовитість та підлість, сприяє соціалізації дітей.
4.     «Козаки»
Виховують мужність, силу волі, благородність, сміливість та відважність; виховують патріотизм та любов до Батьківщини.
5.     «Коп і Штик – завзяті кроти» (Укранімафільм, 2006 р.)
Виховує товариськість, взаємодопомогу, колективізм, а ще - працелюбність; сприяє розвитку пізнавального інтересу, бажання досліджувати та дізнаватися нове.

Література
1.       Використання мультфільмів як засобу розвитку зв’язного мовлення у дітей дошкільного віку [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.shostka-dnz10.edukit.sumy.ua/metodichnij_forum/konsuljtacii_dlya_pedagogiv/vikoristannya_muljtfiljmiv_yak_zasobu_rozvitku_zvyaznogo_movlennya/
2.       Кугуєнко Н. Дошкільна медіаосвіта як новий соціальний пріоритет / Н. Кугуєнко [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://conf-hano.at.ua/load/statti/kuguenko_n_osoblivosti_suchasnoji_mediaosviti_v_dnz/3-1-0-242
3.       Медіаосвіта та медіа грамотність : [підруч. для студ. пед. спеціальн.] / ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк, В. В. Різун. – К. : Центр вільної преси, 2012. – 352 с.



24 коментарі:

  1. Доброго дня! Ви говорите про недоліки сучасних мультфільмів. А що ж позитивного та корисного несе перегляд мультфільмів для формування дитини? Дякую.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! Насправді у своїй роботі я згадувала і позитивні сторони сучасних мультіфільмів, серед них: первинні уявлення про добро і зло, моральні цінності, еталони гарної і поганої поведінки, а також різні способи взаємодії в навколишньому світі, що сприяють соціалізації дітей. Крім того, вони розвивають психічні процеси, зокрема пам'ять, увагу, мислення, розширюють світогляд.

      Видалити
    2. Дякую Вам за відповідь і успіхів у подальших дослідженнях!

      Видалити
  2. Доброго дня! Які б Ви надали методичні рекомендації щодо використання виховного потенціалу сучасних українських мультфільмів в педагогічному процесі ДНЗ? Дякую.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! Медіасоціалізація у дитячих садках передбачає використаня мультфільмів як під час занять, так і поза ними. На занятті мультфільм використовується як частина, або епізод заняття для ілюстрації матеріалу, який подається, і може бути основою заняття, його канвою ( це створює ігрову ситуацію, яку дитина сприймає, як реальну та спонукає до виконання завдань). Переглядати мультфільми можна і у вільний від занять час, зазвичай у другу половину дня. Таким чином, вихователь зможе не лише розважити дітей, а й вирішити певне критичне питання непрямим впливом за допомогою правильно підібраного мультика, наприклад "Мультфільм про украдену іграшку" або ж "Котик Мурчик" та інші.

      Видалити
  3. Доброго дня!У висновках ви наводите таблицю, в якій зазаначаєте 2005-2006 року мультфільми, але, якщо річ йде про сучасні,то, на мою думку, потрібні більш сучасні приклади. Адже нещодавно я увімкнула дитячий канал і те, що побачила назвати "мультфільмом" та ще з виховним потенціалом дуже важко. Дякую!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! Так, насправді дитячі телеканали засмічені неякісною медіапродукцією, та чи звертали ви увагу на виробництво цих мультиків? Якщо говорити саме про сучасну українську мультиплікацію, призначену для дитячої аудиторії, то, гадаю, її не можна назвати неякісно. Хоча в окремих мультфільмах розважальне значення переважає над виховним, проте більшість, все ж таки, несе якусь мораль до свого глядача. Більш сучасним прикладом української мультиплікації є мультсеріал "Пригоди Котигорошка та його друзів", це яскравий зразок мультика, спрямованого саме на українських дітей, він яскравий, динамічний, доступний, він несе у собі особливості нашої ментальності, яскраво вираженими є елементи гумору, лунає українська мова у розмовах та піснях. Тому, можна впевнено сказати, що цей мультфільм несе всеохоплюючий виховний потенціал.

      Видалити
    2. Дякую за відповідь! Дуже б хотілось, щоб з Вашим дослідженням ознайомились та вжили відповідних заходів, адже з мультфільмів багато чогочерпають діти!!!

      Видалити
  4. Доброго дня. Ви навели перелік недоліків сучасної мультиплікації, але ці недоліки стосувалися, якщо я правильно зрозуміла, мультиплікації світової загалом. Чи наявні такі недоліки у сучасній українській мультиплікації? Якщо можливо проілюструйте прикладами. І в такому разі, які українські мультфільми на вашу думку є найбільш прийнятними для використання як засіб виховання у ДНЗ?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! На жаль, сучасна українська мультиплікація не може похизуватися численними здобутками. Проте серед існуючих мультфільмів, які я мала змогу переглянути, немає вищезазначених недоліків. Це і становить їх перевагу. Наша вітчизняна мультиплікація поступається зарубіжній ,зазвичай, лише з технічного боку, але ми і не можемо говорити це про всю українську медіапродукцію.
      P.S: Якщо ви мали на увазі якийсь мультфільм конкретно, що має недоліки, наведені вище, наведіть, будь ласка, приклад і я внесу корективи до своєї роботи. Адже, оскільки українська мультиплікація знаходиться на стадії розвитку, то я припускаю, що можуть бути мультики, що не потрапили до мого поля зору.
      Щодо мультфільмів, які є найбільш прийнятними для використання у ДНЗ, то я вважаю, що ними можуть бути усі сучасні українські мультфільми, призначені для дитяої аудиторії. Адже, як говорив класик гуманної педагогіки Ш.Амонашвіллі, будь-який мультик може бути шкідливим для дитини, якщо його переглядати без дорослого. Саме тому, як висновок, варто сказати, що у руках майстерного педагога усі сучасні українські мультфільми можуть використовуватися як потужний засіб виховання.

      Видалити
  5. Таїсія Живиця25 лютого 2017 р. о 15:49

    Доброго дня. Скажіть, будь ласка, чи доцільно, на Вашу думку, використовувати вище названі мультфільми для мульт-терапії, зокрема, не лише для дітей, а й для дорослих? Дякую.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! Якщо говорити про пасивну мульт-терапію, що включає в себе лише перегляд мультфільмів, то чому б і ні?! Адже, я вважаю, що улюблений мультфільм, або ж новий та цікавий, може стати відмінним засобом для релаксації дітей. Проте, не варто цим зловживати. Щодо дорослих, то, якщо перегляд мультфільмів приносить вам задоволення, то не варто собі відмовляти у перегляді нового мультика. Саме тому, я вважаю, що не лише вищеназвані мультики, а й інші зразки сучасної української мультиплікації можуть слугувати об'єктами для мульт-терапії.

      Видалити
  6. Добрий вечір. Чи вважаєте Ви конкурнтноспроможними українські мультфільми на світовому ринку з погляду виховного потенціалу?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! Безперечно, виховний потенціал сучасних вітчизняних мультфільмів величезний, і саме це робить їх конкурентноспроможними. Єдине, чим українська мультиплікація може поступатися зарубіжній - це технічна сторона деяких мультиків. Але, на щастя, з огляду на мультфільми українського виробництва останніх років, цього недоліку більше немає.

      Видалити
  7. Добрий вечір! Скажіть,чи можна сказати, що сучасні мультфільми руйнують дитячу психіку, а також чи впливає надмірне захопленням мультфільми малечею на подальше спілкування з іншими дітьми та на те як вони себе ведуть у соціумі?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! Безсумніву, надмірне захоплення мультфільмами руйнує дитячу психіку. У своїй роботі вище я зазначала найпоширеніші недоліки мультфільмів, серед яких і занурення у віртуальність, і брак вільного часу для творчих справ та спілкування, і зміщення орієнтирів добра та зла, і т.д. Аби не повторюватись, зазначу лише те, що усе це вкомплексі лише пригнічує дитячий розвиток і перешкоджає соціалізації дітей. Це має такі страшні наслідки тому, що психіка дитини-дошкільника не є повністю сформована, а фантастику та реальність діти розрізняють лише у 6-річному віці (цей показник індивідуальний). Проте, якщо перегляд мультфільмфі є розумним і контрольованим з боку дорослого, то цих наслідків можна з легкістю уникнути.

      Видалити
  8. Доброго вечора,які з сучасних мультільмів ви порекомендуєте для перегляду дітьми в ДНЗ?)

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! Оскільки у своєму дослідженні я зверталася до сучасної української мультиплікації, то найяскравішими зразками, які варто було б використати у роботі з дошкільниками є такі: "Будиночок для равлика","Було літо", "Жив собі чорний кіт", "Йшов трамвай №9", "Каприз", "Коп і Штик – завзяті кроти", "Котик Мурчик", "Лис Микита", "Мультик про Настуню і комп’ютер", "Ключ", "Курка, яка несла всяку всячину", "Мультфільм про балакуче курча", "Мультфільм про вкрадену іграшку", "Чого в лісі не буває", "Найменший", "Бабай", та багато інших.

      Видалити
  9. Доброго вечора,які з сучасних мультільмів ви порекомендуєте для перегляду дітьми в ДНЗ?)

    ВідповістиВидалити
  10. Доброго вечора! Які із сучасних мультфільми ви б обрали для перегляду своїй дитині?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за запитання! Оскільки я вже дала загальну характеристику сучасним мультфільмам, рекомендованим для перегляду в ДНЗ, та навела деякі приклади, то повторюватись не стану. До професіонограми вихователя входить пункт, який говорить про те, що вихователь має любити дітей, як своїх рідних. Тому, як для своєї дитини, так і для всіх інших дітей я б рекомендувала лише найкраще. А це, в свою чергу, сучасна вітчизняна медіапродукція.

      Видалити