Федоренко
В. І.
студентка 2 курсу
Запорізький
національний університет
Наук.
кер.: Ніколаєнко В. М., к. філол. н., доцент
СПРИЙНЯТТЯ ГОЛОДОМОРУ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ДИТЯЧОЇ СВІДОМОСТІ В РОМАНІ «ОЧЕВИДЕЦЬ» Н. ЧАЙКОВСЬКОЇ
Голодомор 1932–1933 років – одна з найбільших трагедій в історії українського народу.
Цей штучно створений голод, спричинений політикою радянського керівництва,
призвів до мільйонів жертв, залишивши незабутній слід у національній пам’яті
українців.
Одним із творів, що зберігають національну пам’ять про події
Голоду є роман «Очевидець» Н. Чайковської, який передає трагічний досвід Голодомору очима дитини. Через
переживання та внутрішню боротьбу Омеляна авторка показує, як голод змінює
людей, руйнує сімейні зв’язки, дитячі мрії та бажання жити. Цей твір не тільки
нагадує про масштабність трагедії, але й дає можливість заглибитись у
психологічні аспекти життя людини в умовах катастрофи.
Омелян – головний герой роману «Очевидець» Н. Чайковської. Саме він на схилі літ зважиться розказати сусідчиній онуці Іринці
про найстрашніший свій життєвий досвід – Голодомор. Упродовж року Омелян став
«дорослим». Звичайний сільський десятирічний хлопчина, який любив дитячі
розваги, мріяв, що тато візьме його з собою на поле, із задоволенням доглядав
коня й не любив бавити молодшу сестру Даринку, щиро не розуміє, причину сварки
між Дмитровим і його батьками, заборони «водитися» із Дмитром, знервованого
стану батька і тривоги матері. Тож, коли вперше комсомольці вилучили в родини
хліб, неприємним відкриттям стає усвідомлення своєї причетності до того, що
сталося (напередодні він, будучи голодним, гонорово хвалився Дмитрові, котрий
ласував пиріжками, що мама пече хліб і різні смаколики: «– Сьогодні мама пирогів напекла з сиром і
яблуками. Ще й хліба замісила стільки, що казала, на три родини вистачить» [1, с. 72]). По-дитячому наївно розповідається про стрімке зубожіння
власної родини і збагачення сусідів. У них забрано право на радість, віру в Бога та, найголовніше, – право на життя.
Навколишній світ втратив свої яскраві
кольори, натомість набувши сірих відтінків. Вулиці колись жвавого та веселого
села змінились до невпізнаваності. Більше не бігали й не грались діти, жінки не сиділи на лавках,
поряд хати, та не ділились свіжими новинами, чоловіки не їхали на поле вранці: «А
навколо порожня вулиця – ні людей, ні худоби… Ніхто нікуди не поспішає, здавалося, ніхто й по господарству
нічого не робить, бо давно вже не чувся стукіт молотка або ж гепання сокири. Принишкле село затаїлося» [2, с. 95]. Такі рідні односельчани, які на кожне свято
збирались разом у хатках, стали зовсім чужими одне одному.
Втрата старшої сестри, батька, смерті
дорослих і малих односельців – накладають відбиток на психо-емоційний стан
Омеляна. Усе, що раніше здавалося
йому стабільним і надійним – сім’я, любов, захист –
виявляється крихким та вразливим. У цей момент хлопчик уперше усвідомлює, що трагедія, яку він бачить,
може торкнутись і його власної родини: «Підвода, голосно риплячи колесами,
котилася вулице. Коли порівнялася зі мною, я не зміг вмовити себе не дивитися.
Там лежало одне тіло. Жіноче. А за підводою йшла дитина. Йшла й скавуліла. Величезні сльози котилися
щоками, а вона все схлипувала та шепотіла: – Мамо. Ти куди,
мамо?» [3, с.
134]. Врешті голод забирає в нього всіх рідних:
бабусю, маму, але чи не найболючишою з усіх втрат стала смерть Даринки, з якою
опинився в Дитячому будинку: «Наступного ранку вона не прокинулася» [4, с. 218]. Саме втрата молодшої сестри була останнім випробуванням
його жаги до життя. Його Омелян не витримав – зламався: «Я волів би вдихнути і не видихнути» [5, с. 5], страх втрати близьких залишився на все життя: «Я
не мав дітей. Ціле життя був сам. І хоча в початковій школі вчився добре,
так ніякої професії й не здобув. Мені не хотілося. Нічого не хотілося» [6,
с. 54].
Голодомор
знищив бажання Омеляна жити, але не знищив почуття емпатії: упродовж всього
дорослого життя чоловік щомісяця є гостем сиротинця, в якому радує вихованців
здобою. Цей ритуал потрібний і дітям, яким бракує душевного тепла, і Омелянові,
котрий ніби віддає шану дітям, які не пережии Великого голоду.
Отже, у романі «Очевидець» Н. Чайковської
перед читачем постає трагічна доля українського народу. Через призму дитячої свідомості авторка майстерно відтворює не лише Голодомор, а й його наслідки – моральне
знищення людини, яка виявляється в байдужості до життя.
Література
1. Чайковська Н. Очевидець. Харків :
Вид-во КСД, 2023. 224 с.
Добрий день, Вікторіє! На мою думку, Ваша стаття дуже актуальна сьогодні, коли триває загарбницька війна росії проти України, а українські діти втрачають батьків і найкращих друзів, тобто змалечку переживають виклики страху, самотності, смерті найрідніших тощо. Саме тому дуже добре, що Ви звернули увагу на відображення впливу трагедії Голодомору на вразливу психіку дитини в художній літературі. Мені також сподобалося, що Ви описуєте специфіку кольорів у творі (яскравий колір молодого життя гостро контрастує із сірим, хворобливим світом жорстокого голоду), використовуєте цитати з роману, захищаєте думку, що Н. Чайковська пише не лише про сумну долю однієї сім'ї та її друзів, а й експресивно осмислює Голодомор як страшну трагедію українського народу в глобальному масштабі. Маю ще такі питання:
ВідповістиВидалитиЧи читали ви твори "Марія" Уласа Самчука та "Жовтий князь" Василя Барки, які теж розкривають проблематику Голодомору?
Яке значення має колективна історична пам'ять українського народу для формування свідомого суспільства з патріотичним фундаментом? Які переваги саме художньої літератури про травматичне минуле України для ефективного діалогу із сучасним читачем?
Щиро дякую, Радиславе, за ваші питання та схвальну оцінку моєї роботи! Мені дуже приємно.
ВідповістиВидалитиВи абсолютно праві, що тема Голодомору є надзвичайно важливою для нас сьогодні, коли Україна знову переживає важкі часи війни.
"Чи читали ви твори "Марія" Уласа Самчука та "Жовтий князь" Василя Барки, які теж розкривають проблематику Голодомору?"
На жаль, поки що я не читала ці твори, але, думаю, було б цікаво ознайомитися з ними.
"Яке значення має колективна історична пам'ять українського народу для формування свідомого суспільства з патріотичним фундаментом?"
Колективна історична пам'ять відіграє визначальну роль у формуванні свідомого суспільства. Історична пам'ять зберігає національну самобутність. Усвідомлення свого минулого походження дає зрозуміти, хто ми є сьогодні, які цінності нас об'єднують і що ми прагнемо створити в майбутньому.
Також історична пам'ять формує патріотизм. Події, які пережила Україна – від козацької доби до боротьби за незалежність у ХХ столітті – демонструють незламність духу нашого народу.
Колективна пам’ять відіграє важливу роль у формуванні суспільної солідарності. Спільні історичні події, особливо ті, що стосуються боротьби за незалежність і територіальну цілісність, об’єднують націю.
"Які переваги саме художньої літератури про травматичне минуле України для ефективного діалогу із сучасним читачем?"
Художня література є одним із найпотужніших засобів збереження історичної пам’яті та осмислення минулого.
По-перше, художня література сприяє емоційному залученню читача. Факти, викладені в документальних джерелах, можуть здаватися абстрактними, тоді як літературні твори дають змогу відчути біль, страх, надію та боротьбу через призму особистих історій героїв. Емоційна взаємодія з текстом створює стійке враження, змушує задуматися та співпереживати.
По-друге, література розкриває людський вимір історії. Трагедії минулого часто сприймаються як щось далеке, проте, читаючи про долі окремих персонажів, сучасний читач може відчути, як ті самі проблеми та переживання є актуальними й сьогодні. Особисті історії допомагають краще зрозуміти жертви та наслідки історичних катастроф.
По-третє, художня література є доступнішою та привабливішою для широкої аудиторії, ніж академічні дослідження. Вона здатна зацікавити навіть тих, хто не має глибоких знань з історії, і стимулювати їх до подальшого вивчення теми.
Ще раз дякую!
Дякую Вам за таку змістовну відповідь! Зичу Вам успіху та натхнення для нових цікавих досліджень! У Вас потужний науковий потенціал
ВидалитиДобрий вечір, Вікторіє! Дякую за Вашу роботу! Через дитячу свідомість трагедія Голодомору сприймається ще гостріше, тому що діти бачать світ без упереджень, без дорослого прагматизму й звички шукати пояснення навіть у найжахливіших подіях. Вони не можуть осягнути логіки зла, виправдати несправедливість чи проаналізувати її з точки зору історичних процесів – вони просто живуть і страждають, не розуміючи, чому їхній світ раптом розвалюється.
ВідповістиВидалитиЯк ви вважаєте, яку роль відіграє дитяче сприйняття у відтворенні історичних трагедій?
Чи може воно впливати на сучасного читача сильніше, ніж погляд дорослої людини?
Добрий вечір, Вікторіє! Щиро дякую за Ваші цікаві питання!
ВідповістиВидалити"Як ви вважаєте, яку роль відіграє дитяче сприйняття у відтворенні історичних трагедій?"
Дитяче сприйняття відіграє вирішальну роль у відтворенні історичних трагедій, оскільки діти є найбільш вразливою та чутливою до пережитого категорією населення. Їхні спогади та емоції, пов'язані з трагічними подіями, можуть залишатися з ними на все життя, впливаючи на їхнє світогляд, поведінку та ідентичність. Дитячі переживання трагедій часто є найбільш емоційно насиченими та яскравими. Вони можуть містити не тільки фактичні деталі подій, але й особисті переживання страху, втрати, болю та розчарування. Це робить їх особливо цінними для розуміння глибини та масштабу трагедії.
"Чи може воно впливати на сучасного читача сильніше, ніж погляд дорослої людини?"
Так, дитяче сприйняття історичних трагедій може впливати на сучасного читача сильніше, ніж погляд дорослої людини. Діти більш емоційно вразливі та чутливі до пережитого.
Діти часто сприймають світ безпосередньо, не фільтруючи інформацію через призму дорослого досвіду. Це робить їхнє сприйняття більш автентичним та емоційно насиченим.
Дитяча уява є більш розвиненою, що дозволяє їм яскравіше уявляти собі події минулого та відчувати себе їхніми учасниками.
Діти, як правило, не мають тих упереджень та стереотипів, які можуть впливати на сприйняття дорослих. Це дозволяє їм бачити історичні події більш об'єктивно та неупереджено.