Ткаченко А. В.
студентка І курсу
ВСП «Економіко-правничий фаховий
коледж ЗНУ»
Наук. кер.: Орманжи В.Є., викладач
української мови та літератури
МЕРЕЖЕВА ЛІТЕРАТУРА ЯК СКЛАДНИК СУЧАСНОГО ЛІТЕРАТУРНОГО ПРОЦЕСУ (НА ПРИКЛАДІ ПОЕЗІЙ Д. ЛІСІЧ І А. КОРНУТИ)
Упродовж багатьох історичних
епох, різних поколінь суспільство не втрачає цікавості
до літератури. Тобто з часом актуальність літератури є
незмінною, але її форми і різновиди пережили трансформацію
від фольклору і рукописних видань до публікацій у мережі.
Активної популяризації набула
саме мережева література.
Вперше феномен мережевої
літератури виник всередині 80-х років внаслідок започаткування стаціонарного комп’ютера
і розвитку технологічного прогресу. Інформаційні
технології та інтернет стали невійд’ємною частиною життя сучасного суспільства
і суттєво на нього вплинули. Так само це вплинуло і на літературу, якою ми її бачимо
сьогодні.
Мета статті:
вивчення
поняття «мережева література»; дослідити причини її актуальності і її
особливості; визначити переваги і недоліки інтернет-літератури; дослідити
творчість представниць української мережевої літератури;
Особливістю мережевої
літератури є її інтерактивність. Це
про наявність гіперпосилань і візуалізації (відео, зображення, аудіо)
та ін. Це надає змогу автору чіткіше і яскравіше передати увесь сенс та емоції,
які він заклав, а читачеві легше сприймати,розуміти і зосередити зацікавленість
на творі. Це дозволяє людині обрати, як саме вона буде сприймати інформацію: у
вигляді допису, аудіозапису, відеозапису, анімації.
Також перевагою мережевої
літератури є її оперативність. Автор
має змогу одразу поділитися своїм твором у мережі і так само оперативно
отримати зворотній зв’язок від читача. І читач матиме можливість ознайомитися
не тільки з творчістю, а і підтримувати комунікацію безпосередньо з автором.
Така література не потребує
глобальних витрат, чого не
скажеш про видавництво і друк. Бо
це вимагає як значної кількості ресурсів, так
і часу. Також
мережеву літературу я б назвала «екологічною», бо
її існування не має згубного впливу на стан наших лісів, які вирубуються з метою виробництва паперу для
друку книжок.
Можливість реалізуватися
онлайн зменшує потребу реалізуватися у друці. Але
з цього витікають інші проблеми.
По-перше, це уповільнення розвитку видавничої справи, що є важливим. Це
веде до занепаду поліграфічних
підприємств, втрати робочих місць, а отже втрати
кваліфікованих спеціалістів, росту вартості
книжок, дефіциту якісної поліграфічної продукції та інше.
По-друге, у читача виникає «клікабельне» мислення. Зазвичай, людина витрачає не
більше 7–10 хвилин на прочитання публікацій в інтернеті. Відповідно, людині в
подальшому складніше сконцентрувати свою увагу на творах, великих за обсягом.
Інтернет-література – це вільний простір для
розкриття потенціалу, набуття популярності і поширення творів письменників-початківців
без будь-яких рамок і обмежень. Але навіть це треба розглядати з двох боків. Ця
«необмеженість» іноді пропускає у інфопростір неякісну літературу, яку зазвичай
має відокремлювати сам читач.
Мережева література доступна скрізь
і кожному. Завжди у кишені маємо мобільний телефон і завдяки
йому в будь-який час і в будь-якому місці споживаємо літературний контент, якому притаманна періодичність. Тобто, читач без
зайвих труднощів може слідкувати за сторінками улюблених авторів, які постійно
оновлюються. Яскравими представницями сучасної мережевої літератури є поетеси
Антоніна Корнута й Дар’я Лісіч.
Під час інтерв’ю, яке надала
мені Антоніна Корнута, вона зазначила, що протягом двох років поширює свої
поезії в своєму Telegram-каналі і
на сторінці в Instagram. «Бо мені
здавалося, що мені є що сказати цьому великому непізнанному світу» – зазначила
мисткиня.
Спершу прихильниками
творчості Антоніни в мережі були родичі і друзі, але з часом у неї з’явилися
серед підписників однодумці та поціновувачі літератури з усієї України. Завдяки
цьому вона в кінці минулого року змогла зібрати людей на благодійному
літературному вечорі в Ужгороді, кошти від якого пішли на придбання коптера на передову. Також твори Антоніни публікуються на Instagram-сторінці творчого проєкту «Постріл».
Твори мережевої літератури
допомагають читачам і автору відчути емоційну спорідненість. Вона непогано відповідає на якісь емоційні
виклики суспільства, особливо в
умовах сучасної російсько-української війни.
Саме такими є вірші Антоніни «Бо
ми в голос «Христос Воскрес», а в
думках – хай воскреснуть всі», «Її березень досі лютий»:
Вона списала до крові історії цю сторінку
Світ, захоплений нею, питає «Як ти?»,
«Мені дякували за те, що
змогли нарешті виплакатися під мої вірші. Бо легше
горювати разом, ніж наодинці», – підсумувала Антоніна.
Ще одна українська
письменниця зі Слобожанщини – Дар’я Лісіч. Їй 25 років, і зараз поетеса активно
поширює свої ліричні і гумористичні твори на платформах Tik-Tok, Instagram, Twitter. Поширює їх як у вигляді звичайних дописів, так і у вигляді відео, чим
чудово передає усі емоції та настрій поезії завдяки візуальним образам. За
творчістю дівчини спостерігають в Tik-Tok – 142 тисячі, в Instagram – 41 тисяча,
у Twitter – 5 тисяч підписників. Дар’я
популяризує українську мову, культуру і також збирає свою аудиторію через
мережі на благодійних літературних вечорах, кошти з яких йдуть на потреби Збройних
Сил України та біженців. Її твори надзвичайно актуальні, та живо відгукуються
на головний біль нашої сучасності:
Ти вибрав мене кохати, коли за вікном –
сирена
і мирне минуле зжалося
до простору рюкзака.
Ти вибрав мене кохати у розпал війни? Даремно.
Сміливий, дурний, безстрашний. Але
я також така.
Мережева література безумовно
стала невід’ємним складником сучасного літературного процесу і суттєво вплинула
на нього. Але,варто зазначити, що
повністю витіснити друковану літературу вона не зможе. Твори
мережевої літератури будуть друкуватися,а друковані твори поширюватися у
мережі. Тобто їм доведеться співіснувати у літературному просторі. Це не погано, бо читач владний обрати, як йому краще і комфортніше буде сприймати літературний
матеріал.
Отже, інтернет-література буде надалі розвиватися, набувати інших форм, залучати нових талановитих авторів і поціновувачів. І завдяки розвиненій взаємодії «автор – читач» вона буде прогресувати, поширюватися, ставати якіснішою. Звісно, усе це має вплив на розвиток української культури, що в умовах сучасної російсько-української війни є дуже важливим, більше того – це один із видів боротьби.
Література
1.
Матвєєва В. Мережева
література як невід’ємна складова сучасного літературного процесу. URL: https://ukrlit-2017.blogspot.com/2019/02/blog-post_97.html?m=1 (дата звернення 20.02.2019).
2.
Фісенко Т. Теорія мережевої літератури як новий
літературознавчий дискурс. Питання літературознавства. 2006. Вип. 71. С. 268 –
279.
Вітаю. Мене хвилює ця тема також. Вважаю, що майбутнє потребує знаходження різних форм для втілення слова. Однак, чи можливо існувати без постійного розвитку? Бо наше життя існує в постійному русі.
ВідповістиВидалитиКлевцова Наталія
ВидалитиКлевцова Анастасія
Вітаю!Дякую за Ваш коментар.Погоджуюсь з Вами, усе має розвиватися, відповідно і література.Особливо мережева література.Розвиток технологічного прогресу впливає і на розвиток мережевої літератури, що надає їй можливість урізноманітнюватися і впроваджувати інноваційні засоби для кращої візуалізації і чіткішої передачі автором сенсу та емоцій, які він закладав у твір.Тобто інтернет-література розвивається постійно і буде це робити надалі.Про це я зазначала у статті: "Отже, інтернет-література буде надалі розвиватися, набувати інших форм, залучати нових талановитих авторів і поціновувачів."
ВидалитиДякую, пані Аліно! Мережевий поетичний дискурс є вдячним матеріалом для розвідок. Чи плануєте Ви надалі розвивати це дослідження? На Вашу думку, які саме аксіологічні домінанти є провідними у творчості обраних Вами авторок? Дякую!
ВідповістиВидалитиВітаю!Дякую за Ваш коментар.1.Під час дослідження я зробила висновки, що феномен мережевої літератури не є до кінця дослідженим, не так багато уваги йому приділяють.Це дивно, бо кожен так, чи інакше звертається в наш час до мережевої літератури.На мою думку, досліджень, які я вивчала під час написання статті було недостатньо, аби повністю розкрити потенціал, особливості й можливості мережевої літератури.Тому, дослідження мережевої літератури безумовно треба розвивати і надалі.2.Безумовно сучасна російсько-українська війна вплинула не тільки на кожного з нас і на більшість процесів, а і на літературу.Наразі Антоніна Корнута і Дар'я Лісіч зображують у своїй творчості біль українців, що їм доводиться відчувати та переживати, цінності людського життя, яке не має право ніхто відбирати.Також аксіологічними домінантами у творчості авторок є цінність кохання, людських почуттів, важливість здорових взаємовідносин з собою
ВидалитиДякую за відповідь!
ВидалитиВітаю. Цікавий і актуальний матеріал! "Також мережеву літературу я б назвала «екологічною», бо її існування не має згубного впливу на стан наших лісів, які вирубуються з метою виробництва паперу для друку книжок" - доведіть, будь ласка, істинність цієї тези. Наразі усе більше говорять про НЕекологічність цифрових засобів передачі інформації (викиди вуглецю й ін.)... а ліси мають здатність відновлюватися ;-)... Як Ви гадаєте, чи є термін "мережева література" таким, що повноцінно відображає процеси еволюції словесної творчості, адекватним у плані формулювання й змісту? Чи можливо підібрати інше формулювання? Ця тенденція масштабується: цифрове літературознавство, цифрова педагогіка, цифрова грамотність ... цифрова людина! Діджиталізація - нікому не уникнути)
ВідповістиВидалитиЗ повагою - Юлія Курилова
Вітаю!Дякую за Ваш коментар. 1.Хочу звернути увагу, в якому контексті було застосовано вислів "екологічна література".Мова велась про поліграфічне виробництво, у якому використовується деревинна сировина.Проблема вирубки лісів в нашій країні досить гостра.Все ж таки, мережева література не потребує таких природних жертв.Тому саме у цьому контексті я вважала доречним вжити цей вислів.Але, досить легковажно знецінювати цю проблему, враховуючи тільки те, що ліси здатні відновлюватися.Так, але на це витрачається багато часу і ресурсів.Ліси не відновлюються з такою швидкістю, як вирубуються.А планета страждає від цього вже зараз, іноді це призводить до незворотних процесів.Наприклад деградація ґрунтів, різкі зміни температур та клімату, знищення популяції певних видів рослин, вимирання тварин, що живуть в лісах тощо.Також варто зазначити, що під час виробництва паперу для видання книг в атмосферу викидається не менше вуглецю та інших шкідливих речовин.І Ви досить доречно зазначили, що диджиталізації нам не уникнути, бо дійсно це стало невіддільною частиною нашого життя.Тобто повністю виключити з життя сучасної людини цифрові засоби передачі інформації не вдасться, а запобігти знищенню лісів або хоча б зменшити вирублення - цілком можливо.2.А хіба термін "мережева література" має відображати процеси еволюції словесної творчості?Мережева література є одним з етапів еволюції словесної творчості, яка буде еволюціонувати і надалі.Бо за час свого розвитку література зазнавала різних форм, про що я зазначала в статті:"її форми і різновиди пережили трансформацію від фольклору і рукописних видань до публікацій у мережі.".Щодо доречності використання терміну "мережева література".Воно є актуальним, тому доречне.На мою думку, воно цілком відображає сутність явища інтернет-літератури.Тобто одразу зрозуміло, що це література, яка існує в мережі.Сподіваюсь, що змогла відповісти на Ваші запитання).
Видалити