Промська А. С.
кандидат
філологічних наук,
доцент кафедри
мовної підготовки
Національний
університет
цивільного
захисту України
ОБРАЗ
ЖІНКИ В КОНТЕКСТІ ДИСКУРСУ ІРРАЦІОНАЛЬНОГО
(НА МАТЕРІАЛІ
РОМАНІСТИКИ В. ВИННИЧЕНКА)
Романістика В. Винниченка завжди була об’єктом уваги
критиків
і літературознавців (Г. Баран, О. Гожик, Т. Гундорова, Н. Зборовська, І.
Кошова, В. Панченко, Б. Пастух, Г. Сиваченко, В. Хархун та ін.). Дослідники
виділяють наскрізні аспекти романістики митця: «чесність з собою», феміністичний
дискур, статева свобода, влада інстинктів Еросу й Танатосу, психоаналітичний
дискурс, пов’язаний з «мегатекстом» письменника, «небажана» дитина,
батьківство, нещасливий шлюб та образ героя-ніцшеанця тощо. Однак не всі
ракурси романів вивчалися однаково глибоко, що й зумовило вибір предмету
дослідження – особливості художнього зображення образу жінки через призму
ірраціонального дискурсу (психічного ірраціонального).
Відзначимо, що В. Винниченко руйнує традиційну для психоаналізу «опозицію пасивне-активне
як опозицію жіноче-чоловіче» [8]. Митець зображує у романах жінок, керуючись
переконяннями
про різні види Еросу (любові), які лежать в основі поведінки персонажів. У «Щоденнику» він розрізняє два види
кохання: кохання (жага) й власне любов: «Кохання – це зойк крови, це бездумний,
непереможний голод тіла...» [7, с. 334], натомість «любов – це зростання, це
просякнення до найтемніших куточків одної істоти
другою» [7, с. 334].
До жінок, які керуються любов’ю та
материнським інстинктом, ми відносимо «жінок-матерів» та «білих
жінок», а до жінок, які керуються сексуальним і деструктивним інстинктами, ми віднесли «жінку-повію» чи «жінку-вамп».
За О. Вейнінгером, є «жінка-матір», яка «віддається першому-ліпшому чоловіку,
від якого вона може мати дитину,… тому її можна назвати «одношлюбною» [1, с.
120]»; і «жінка-повія», яка «бере кожного, тому що він доставляє їй еротичну
насолоду» [1, с. 120]. «Жінка-мати є уособленням принципу любові до життя,
повія ж – принципу ворожнечі й руйнування» [1, с. 138], тобто смерті.
У романах митця втіленням справжньої любові, радості,
натхнення є «білі жінки» – недоторканний образ прекрасної дами –
берегині домашнього вогнища, утілення жіночої мудрості, любові, самопожертви. До категорії
жінок – «білих голубок», які «завжди були заклопотані тим, щоб сказать і
зробить кому-небудь щось розважне» [4, с. 302], всіх жаліти і для всіх собою
жертвувати» [4, с. 220], з якими головні персонажі мріють створити сім’ю й мати
дітей, відносимо Олесю Микульську – ідеал для Вадима Стельмашенка (дилогія «По-свій!»,
«Божки»), Олену Сосненко (для Андрія Халепи) («Хочу!»), Ганну Забережну («Білу
шапочку») (для Якова Михайлюка) («Записки Кирпатого Мефістофеля»). Однак
кохання до «білої» найчастіше є денним фантазуванням, недосяжною мрією.
Утіленням материнства й сімейного
затишку в романах постають Зінаїда Микульська (дилогія «По-свій!», «Божки»),
Марія Заболотько («Заповіт батьків»), графиня фон Елленберг («Сонячна машина»),
тітонька Вікторина («Лепрозорій»). «Зморена тяжкою хворобою» (туберкульоз
кісток – А. П.), Зінаїда Василівна Микульська без чоловіка керує великою
родиною; Марія Панкратівна Заболотько, «маленька, кругленька» [6, с. 21],
піклувалася про «душу» сім’ї, дбала про добробут, затишок, репутацію, зберігала
родинні традиції. «Брехати їй було так само ... тяжко, як бити дитину» [6, с.
21]. Такими ж господинями й чулими матерями, які виписані за допомогою
портретних деталей і авторських характеристик, є графиня фон Елленберг, яка
цілими днями «шамотливо, злякано турбується, хвилюється, в усе зазирає» [2, с. 406],
та тітонька Вікторина, яка була приємною
жінкою, яка ніжно
посміхалась і готувала смачні страви.
Іншою формою любові є чуттєве кохання чи
Ерос (сексуальний потяг). Таких жінок і чоловіків сповнює жага тіла. Для повії «статевий
акт є самоціллю, тому вона є щирою кокоткою» [2, с. 133]. Чоловік же переживає
щось «темне, нічне, дивовижне» [2, с.138].
До «жінок-повій»,
які прагнуть за будь-яку ціну володіти чоловіками, віднесемо Степаниду Рибацьку
(дилогія «По-свій!», «Божки»), Ліду Баранову («Хочу!»), Аннет («Рівновага»),
Сюзанну Фішер («Сонячна машина»), мадам Пужероль («Лепрозорій»). Наприклад,
Ліда Баранова («владарка Лі»), як і інші «боги-блощиці», нудилася життям, від
чого грала «кумедію» надлюдини [5, с. 111]. Саме вона спокусила Халепу життям «богів-блощиць»,
«навчила кохання богів» [5, с. 111], «панувала над ним, як сама хотіла...» [5,
с. 112]. Прагнення до необмеженої влади над чоловіками та деструкції захопило і
Степаниду Рибацьку («сластолюбива, розпутна, свавільна сука, за якою тічкою
ходили всі мужчини», «усім в домі заправляла й командувала (це щось
диявольське, не інакше)» [3,
с. 260]. Свою «демонічну» красу Тепа використовувала, щоб «зім’яти і покорити
чоловіка, ... силу свою показати», оскільки «самолюбство мала
скажене» [3,
с. 149].
Персонажами, які поєднали тип матері й
повії, є Варвара Федорівна Кривуля, Клавдія Петрівна, Соня («Записки Кирпатого
Мефістофеля»), Наташа, Діна Микульська («По-свій!», «Божки»), оскільки за
допомогою дітей прагнули маніпулювати чоловіками, отримати над ними владу,
проте насправді перетворювали любов на ненависть. Так, Клавдія Петрівна, граючи
на самотності Якова, створює затишок й теплу атмосферу, а насправді – непевність у «цій вічно-затягнутій
блакитним присмерком кімнаті» [2, с. 233]. Після
близькості й народження сина починає вимагати офіційного оформлення стосунків,
твердо знаючи, що Яків не зможе покинути Міку (сина.
– А. П.), «що це зморщене скривлене личко …назавсігди прикували мене (
Михайлюка. –
А. П.) до них» [2, с. 382].
Отже, керуючись викладеними у «Щоденнику» поглядами на щастя, гармонію – дисгармонію, різні
види кохання, В. Винниченко будує світ дисгармонійних, роздвоєних персонажів,
яких мучить «хитання волі», роздирають протилежні бажання й пристрасті, потяги
і бажання, надумані теорії «чесності з собою» тощо. Саме жінки,
які уособлюють ірраціональну складову життя, є каталізатором щастя чи нещастя цих дисгармонійних чоловіків. Жінки або стають
недосяжними ідеалами – «білими жінками», любов до яких перетворює чоловіків на
романтиків, які поступово позбавляються надуманої ідеї-фікс й починають поступову інтеграцію в соціум, або предметом
сексуального потягу («жінки-повії» чи «жінки-вамп»), які піднімають з підсвідомості приховані, згнічені бажання й пристрасті, вивільняють
деструктивну сутність, яка руйнує не тільки психосвіт персонажа, а й
негативно впливає на оточення (теорія «бога-блощиці», «героя-ніцшеанця»,
«іммораліста», який відмовився від моралі, законів соціуму, «божків з відбитим
носом»). В окрему групу виділяємо
«жінок-матерів», які, з одного боку, виступають берегинями роду, дають життя,
створюють родини, тобто керуються інстинктами збереження життя й творення, а, з
іншого, посилюють депресію, апатію і так «розхитаних» між батьківським
інстинктом, сексуальним потягом і мрією створення ідеального шлюбу з «білими
жінками» чоловіків (проблема «нещасливого шлюбу», «небажаної дитини»).
Література
1.Вейнингер О. Пол и характер.
Мужчина и женщина в мире страстей
и эротики. Москва: Форум, 1991. 191 с.
2.Винниченко В. К. Вибрані
твори. Оповідання. Повість. На той бік. Романи. Записки Кирпатого Мефістофеля.
Сонячна машина. Київ: Грамота, 2005. 924 с.
3.Винниченко В. К. «По-свій!»/
Капрійські сюжети. «Італійська» проза Михайла Коцюбинського та Володимира
Винниченка / упор. Володимир Панченко. Київ: Факт, 2003. С. 222–382.
4.Винниченко В. К. Твори. Т. ХIХ
: Божки. Роман. Харків: Рух, 1928. 370 с.
5.Винниченко В. К. «Хочу!» /
Дзеркало. Драматична поема Лесі Українки «Оргія» і роман Володимира Винниченка «Хочу!»
/ упор. Володимир Панченко. Київ: Факт, 2002. С. 91–309.
6.Винниченко В. К. Твори. Т. ХХІІ:
Заповіт батьків. Роман / до друк. зібр.
Т. Черкаський. Харків: Рух, 1928. 201 с.
7.Винниченко В. Щоденник: в 2
т. / ред., вст. ст. і прим. Григорія Костюка. Едмонтон-Нью-Йорк: Вид. Канад.
Ін-ту Укр. студій Комісії УВАН у США для вивч. і публік. спадщ. В.
Винниченка, 1980. Т. 1.: 1911–1920. 499
с.
8.Кошова І. О. Проблема статі у
романах Володимира Винниченка
1911–1916 рр. : автореф. дис. … канд. філол.
наук :10.01.01. Київ, 2002. 20 с. – URL: http://www.lib.ua-ru.net/inode/5367.html.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.