середа, 23 лютого 2022 р.

Доброскок Світлана ВИКОРИСТАННЯ СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ДО ЗНО З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ


 Доброскок С.О.

к. філол. наук, доцент кафедри української літератури

Запорізький національний університет

 

Використання соціальних медіа під час підготовки студентів до ЗНО з української мови та літератури

 

Ні для кого не секрет, що наразі соціальні медіа стали невід’ємною складовою нашого суспільства. Сучасні студенти вже не мислять себе від перегляду сторіз в інстаграмі, відео у тіктоці або переписки в телеграм-каналі. Подібна увага до соцмереж, звичайно, пояснюється інтересами молоді та кліповим мисленням. Змінити ситуацію, яка все більше нагадує психологічну залежність, кардинальним чином ми не можемо. Цьому сприяє ще й дистанційне навчання в умовах пандемії, коли підлітки отримали ще більше вільного часу: не треба витрачати час на дорогу до навчального закладу, батькам складніше контролювати час, проведений у віртуальному світі. Тож нам, викладачам, залишається навчити та самим навчитися використовувати цю залежність із користю, навіть під час заняття. Робити це треба обережно, правильно розставивши акценти, адже соцмережі – це не лише розважально-пізнавальна платформа, а й ефективний навчальний інструмент.

Пропоную зупинитися на основних напрямках використання соціальних медіа під час підготовки студентів до складання ЗНО з української мови.

1.    Instagram

Найпопулярніша серед молоді соціальна мережа, де можна обмінюватися фото, відео, вести власну сторінку і навіть бізнес. Можливості інстаграму можна активно використовувати і в освітньому процесі. У контексті підготовки до ЗНО студенти 2 курсу ЕПФК ЗНУ розробляють профілі на окрему мовознавчу або літературознавчу тему (оказіоналізми, історизми, запозичена лексика) та впродовж року наповнюють їх різноплановим контентом (публікаціями, інтерактивними вправами, тестами, опитуваннями тощо). Підписниками стають не лише студенти інших груп, а й викладачі.

Щоб перевірити студентські навички виділяти та виправляти лексичні, граматичні помилки, можна запропонувати їм проаналізувати мовлення та невербальні засоби комунікації відомих україномовних блогерів (Юлії Верби, Сергія Притули, Лесі Нікітюк, Олександри Пустовіт та ін.).  

Для першокурсників можна запропонувати завдання розробити профіль літературного героя, наповнивши його інформацією про його життєпис, вподобання тощо. Так, у  мережі наразі можна знайти безліч «Чіпок», «Кайдаших» і «Радченків», породжених студентською фантазією.

Не перший рік студенти-другокурсники розробляють для першокурсників буктрейлери (невеликі відео про художній твір). Перегляд добірки таких відео однозначно допоможе напередодні ЗНО, коли треба пригадати зміст програмових творів.

 

           

Найцікавіші роботи традиційно виставляються у профілі викладача з хештегом #українськазепк та в рамках відповідної дисципліни на платформі Moodle. Слід зазначити, що поширювати таку інформацію можна лише у разі згоди студента з обов’язковою вказівкою на автора. Якщо ж це роблять студенти, не зайвим буде нагадати їм про етику діджитал-спілкування.

Чудовим фідбеком може стати пропозиція для студентів розробити меми на вивчену тему. Так викладач може виділити прогалини в опануванні теми або про ті труднощі, з якими стикаються студенти в процесі навчання. Соціальні мережі можна активно використовувати і в позанавчальній роботі. Ось приклади вже традиційних для Запорізького національного університету заходів, які встигли полюбитися студентській аудиторії: посткросинг з популяризації української мови, челендж «Моя улюблена поезія українською мовою», «Битва мемів», конкурс читців, мовознавчі квести та гравікони. Як бачимо, Інстаграм стає поліфункціональною платформою, використовуючи яку можна не лише реалізувати здобуті на практиці знання, а й стати ближчими до студентства.

2.     Facebook  

Ця соцмережа хоч і не така популярна серед молоді, але вважається однією з найчисельніших. Окрім розміщення фото та відео, вона дозволяє створювати окремі спільноти (академічної групи, кафедри, циклової комісії, навчального закладу), розміщувати публікації або анонси подій. Для більшого поширення можна автоматично дублювати інформацію, викладену в Інстаграмі, у Фейсбуці.    

3. YouTube

YouTube є прекрасним варіантом для реалізації технології «перевернутого навчання», коли студенти переглядають рекомендовані викладачем відео з теми, яку ще не проходили на занятті, завчасно. Ще дієвішим буде результат, якщо ці відео будуть створені не сторонніми людьми, а самими студентами. У 2020 році в Економіко-правничому фаховому коледжі започатковано рубрику з підготовки до ЗНО, в рамках якої викладачі розповідають про етапи підготовки до Зовнішнього оцінювання та діляться лайфхаками. Вона представлена в YouTube на каналі ЕПФК ТВ (посилання: https://www.youtube.com/channel/UCZQkiXUcmwCaAMhCRpdXsJQ/) та вже користується популярністю.  

   


 Отже, соціальні медіа є не лише популярним комунікативним каналом, а й стають невідємною складовою навчального процесу, яка формує потужне добровільне  інформаційно-освітнє середовище, учасниками якого стають як студенти, так і викладачі.

Література

1.  Івашньова С. В. Використання соціальних сервісів та соціальних мереж в освіті. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2012, № 2. С. 15-17.

2. Яцишин А. В. Застосування віртуальних соціальних мереж для потреб загальної середньої освіти. Інформаційні технології в освіті. 2014, № 19. С. 119–126

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.