Галкіна А.О.
студентка 4
курсу
Запорізький
національний університет
Наук. кер.: Горбач
Н.В., к. філол. н., доцент
ЖІНОЧИЙ ВИМІР ТОТАЛІТАРНОГО НАСИЛЬСТВА В
ПОВІСТІ М. МАЩЕНКА «ДИТЯ ЄВРЕЙСЬКЕ»
Питання жіночої долі в умовах
тоталітаризму знаходиться на ранній стадії розробки, оскільки в гуманітаристиці
вголос про це заговорили лише в пострадянський період. Інтерес до становища жіноцтва
в часи СРСР та німецької окупації виник у наукових колах приблизно з середини
1990–х рр., проте тривалий час це питання досліджувалося лише західними
авторами та представниками української діаспори. Ці дослідження в першу чергу
присвячені питанням становища жінки в умовах політичних репресій, війни та
окупації, у них звертається увага на індивідуальний досвід, що репрезентує стратегії
виживання жіноцтва загалом. Сьогодні все актуальнішими стають міжпредметні дослідження
нашого минулого без заангажованого тоталітарною ідеологією погляду у фокусі.
Поряд із науковим дискурсом
формується й дискурс художній, котрий прагне в історичних та політичних
процесах показати роль жінки, яка тривалий час замовчувалася. Актуальність
нашого дослідження визначається необхідністю літературознавчого
аналізу теми насилля над жінкою у контексті 1940–50 рр. ХХ століття на матеріалі
малодослідженої повісті М. Мащенка «Дитя єврейське». Метою роботи є
розгляд художньої репрезентації тоталітарного насилля над героїнями повісті Ідою
та Сонею Фрідман й Марією Кузьменко з боку двох систем – нацистської та
радянської.
Незважаючи на загальну
жорстокість політики нацизму, яка проводилась проти людей всіх національностей,
віросповідань, класів та віку, все ж жінки зазнавали специфічного виду насилля
– сексуального. І. Захарчук слушно наголошує, що специфічний жіночий
досвід війни «майже не знайшов відображення як через відсутність української
жіночої візії війни, так і через відтворення сексуальної природи війни
переважно з позицій совєтського мужчини» [2, с. 265]. Для історії властиве
«сексуальне завоювання», коли жінки вважалися воєнним трофеєм. Захоплення
території, а разом з тим і жінок, символізувало переможне порушення права
власності, вторгнення на нову територію, а також демонструвало неспроможність
чоловіків захистити своїх жінок. Таким чином, сексуальне насильство мало різний
смисл для різних груп.
У тексті не раз показувалося
чоловіче ставлення з боку німців до жінки лише як до об’єкту задоволення своїх
сексуальних потреб. Прикладом є міркування водія офіцера СС Вільгельма
Гауптмана: «Таку красуню треба було б спочатку затягти в ліжко, а потім уже...
– товсте, побите вісною обличчя, почервоніло, вони обмацували її прискіпливими,
хтивими поглядами… Не знаю хто вона, але в ліжко її затягнути мені дуже
хочеться: красива, спокуслива сука, – розглядає фотографії на стіні. –
Звичайно, таку розкішь можу дозволити собі тільки після вас, гер майоре» [3, с. 43].
Слід наголосити, що найбільшого
насилля з боку окупаційного режиму зазнавали жінки-єврейки, які через етнічне
походження були приречені на смерть. Автор гендерно зумовлене насилля показує
на тлі Голокосту як катастрофиа загальнолюдського характеру. У
повісті вражає опис євреїв, котрі йдуть на страту до Бабиного Яру «чорною рікою
людського горя»: «У супроводі німецьких солдатів, поліцаїв з собаками ішли
тисячі людей, об’єднаних одним смертним гріхом: усі мали нещастя – народитися
євреями. Міцно скуті єдиною на всіх бідою, йшли в суворому мовчанні, зажурено
прощалися з життям. Іноді хтось не витримував цієї жахливої дороги назустріч
загибелі, кидався тікати хоч у смерть, але не в ту, загальну для всіх, а в свою
особисту… Втікач падав під кулями, а ріка людська, зіщулившись, пропливала повз
убитого далі живі заздрили мертвому: його муки вже, хвалити Бога, скінчилися»
[3, с. 38]. Абсурдність нацистської ідеології підкреслено в розмові Марії,
котра замінила матір дітям Іди, та Вільгельма: «І закону ж не було такого, який
би забороняв євреям народжуватися, – тихо мовила Марія… – А тепер немає закону,
який дозволяв би євреям жити. – Він ледь помітно усміхнувся…» [3, с. 101].
Іншим, не менш страшним, видом
насилля стає маніпулювання материнськими почуттями жінки. Ця тема загалом є
характерною для творчості М. Мащенка,
багато кінематографічних і літературних робіт якого присвячено образу матері. У
цій же повісті проблема материнства показана на тлі загальних проблем доби –
війни та репресій. У повісті відзначаємо відмінність у методах наруги над
матір’ю двох тоталітарних систем: якщо нацисти використовували як метод упокорення
жінок вбивство їх дітей, то радянська система знайшла по-єзуїтськи «витончений»
спосіб насилля, коли дітей «ворогів народу» змушували відмовлятися від своїх
батьків, як сталося з дітьми головної героїні повісті Сонею та Вілем: «За твою
зраду ми страждаємо в сто разів страшніше, ніж ти тут! Ми – діти ворога! Ми
вороги всім!.. Не минає дня, ночі, години, щоб ми не кляли тебе останніми словами
за всі нелюдські страждання…» [3, с. 20–21]. Такий вид насилля над жінкою
і дітьми остаточно підтвердив антигуманність радянської тоталітарної системи.
Сьогодні проблема становища жінок
в умовах тоталітаризму вимагає уваги представників різних галузей
соціогуманітарного знання, оскільки переосмислення тоталітарного минулого
пов’язане з потребою формування власного простору історичної пам’яті, яка буде
неповною без включення в неї жіночого досвіду переживання війни та репресій.
Повість М. Мащенка «Дитя єврейське», героїні якої стали жертвами двох
антигуманних тоталітарних систем – німецької та радянської, «є зразком
індивідуалізованого травматичного досвіду, що здатен придатися до формування
наших уявлень про минуле» [1, с. 29]. На прикладі доль трьох жінок – Іди
та Соні Фрідман й Марії Кузьменко – М. Мащенко демонструє, як радянський і німецький
режими, що маніфестували різну ідеологію, використовували насилля проти жінок як
інструмент влади.
Література
1.
Горбач Н. Художні виміри
тоталітаризму в повісті М. Мащенка «Дитя єврейське». Вісник Маріупольського державного університету. Серія : Філологія.
2019. Вип. 20. С. 24–30.
2.
Захарчук І. Війна і
слово (Мілітарна парадигма літератури соціалістичного реалізму) : монографія.
Луцьк : ПВД «Твердиня», 2008. 406 с.
3.
Мащенко М. Дитя
єврейське. Київ : Дух і літера, 2008. 270 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.