Часнік О. І.
студентка 3 курсу
Херсонський державний університет
Наук. кер. : Бондаренко Л. Г., к. пед. н, доцент
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОГРАФІКИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ТВОРУ
ОЛЕКСАНДРА ОЛЕСЯ «МИКИТА КОЖУМ’ЯКА»
У 5 КЛАСІ ЗА МОДЕЛЬНОЮ ПРОГРАМОЮ
На сучасних уроках української
літератури кожен учитель повинен вміти вдало використовувати можливості
Інтернету. Вони дають змогу будувати освітній процес у цікавій, нестандартній
формі. Комп’ютерні технології – справжній скарб для креативного вчителя.
Мета статті – запропонувати методичний варіант використання
інфографіки під час вивчення твору Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» у 5
класі за модельною програмою.
У навчальній модельній програмі
з української літератури для 5 класу твір Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» входить
до теми «Минуле українського народу: легенди, перекази, літописні оповіді». Словеснику
рекомендують стило ознайомити школярів з біографією письменника, визначити
жанрові ознаки драми-казки за народними мотивами «Микита Кожум’яка» та
розглянути особливості мови твору. З теорії літератури пропонують опанувати
терміни «драматичний твір», «драма-казка», «віршована мова» [4]. Опрацювання драматичного твору має свої складності,
адже учень вчиться бути не лише читачем, а й глядачем, тому візуалізація процесу
вивчення такого тексту є важливим. «… драма – особливий рід літератури, яка
потребує, окрім проникнення в конфлікт і стеження за дією, унаочнення та
зв’язку з театром» [3, с. 311]. У цьому питанні вчителю допоможе використання
інфографіки.
Інфографіка – це візуальний
виклад знань з певної теми, призначений для швидкого та чіткого відображення
інформації [1]. До простих видів інфографіки можна віднести схеми, таблиці,
карти, діаграми, а складніші можуть поєднувати в собі текстові блоки та
картинки, фотографії [2].
Л. Бондаренко у своїй статті «Підготовка
студентів-філологів до використання інфографіки на уроках української
літератури» констатує, що «Основними функціями інфографіки є інформування;
привернення уваги та підвищення інтересу до теми; полегшення сприйняття
інформації (особливо перевантаженої цифровими даними); краще її розуміння;
лаконічне поєднання великих обсягів інформації, чисел та візуального ряду;
негайне і всеосяжне читання; підсилення довіри до повідомлюваного тощо» [2].
На сьогодні існує чимало
Інтернет-ресурсів, за допомогою яких можна створити власну інфографіку.
Наприклад, VistaCreate або Canva.
Під час вивчення твору
Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» інфографіку можна використовувати для
визначення ознак драми та казки у творі (рис. 1) або для опрацювання теми та
композиції (рис.2).
|
Ці зразки інфографіки створені
за допомогою ресурсу Canva. У них використано комбінацію тексту та ілюстрацій. Матеріал
подано коротко і зручно для візуального сприймання. Учням 5 класу буде легко його запам’ятати і
використовувати під час виконання завдань на уроках. Сучасні діти важко
сприймають великі обсяги інформації, їхнє мислення побудоване на візуальних
образах. Це відбувається через легку доступність будь-яких знань. Тому у
представників «покоління Z» зароджуються нові механізми збереження інформації та
методи запам’ятовування. У сучасних дітей спостерігаються розлади уваги, тобто їм важко довгий час
концентруватися на одній речі [1]. Використання інфографіки на уроці вивчення драматичного твору
Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» також допоможе учням зосередитися на
програмовому матеріалі.
На уроці вчитель може
запропонувати дітям створити інфографіку разом. Це може стати одним з видів
комунікації під час занять. Учні під час спілкування один з одним та з учителем
будуть опановувати нову тему. Згодом створення інфографіки може стати одним із
завдань домашньої роботи, тобто діти зможуть самостійно опрацьовувати
інформацію в цікавій та зручній для них формі.
Під час опрацювання драми-казки
Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» за модельною програмою інфографіка допоможе
унаочнити тему, ідею, розвиток дії та
інші складові тексту, що є дуже важливим при вивченні саме драматичних творів.
Отже, використання інфографіки
на уроках української літератури в 5 класі допоможе учням сконцентруватися на
темі уроку, запам’ятати новий матеріал. Словеснику залучення такого унаочнення
дозволить підвищити інтерес школярів до виучуваного матеріалу та змотивувати до
продуктивної класної і самостійної роботи.
Література
1.
Бондаренко Л. Г.
Інфографіка у системі методичної підготовки майбутніх учителів української літератури.
Молодий вчений. № 4.2 (68.2). 2019. С. 20-23.
2.
Бондаренко Л. Г.
Підготовка студентів-філологів до використання інфографіки на уроках
української літератури. Вісник Глухівського національного педагогічного
університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки: Збірник наукових
праць. Випуск 2, частина 2. Глухів: Глухівський нац. пед. університет ім.
Олександра Довженка, 2018. С. 76-82.
3.
Бондаренко Л. Г.
Специфіка вивчення драматичних творів на уроках української літератури. Суспільство: Збірник наукових праць.
Херсон: Айлант, 2005. С. 308-311.
4.
Модельна навчальна
програма «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої
освіти / Яценко Т.О. та ін. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Movno-literat.osv.hal/Ukr.lit.5-6-kl.Yatsenko.ta.in.14.07.pdf (дата звернення: 21.12.2021р.).
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.