Зіненко Н. В.
студентка 2 курсу
Національно-технічний
університет «Дніпровська політехніка»
Наук. кер.: Біляцька В.П.,
доктор філол. н., професор.
ЖАНРОВА І ХУДОЖНЯ СВОЄРІДНІСТЬ ЛЕГЕНД Е. ЗАРЖИЦЬКОЇ
Еліна Іванівна Заржицька – відома сучасна письменниця,
уродженка Дніпропетровщини, журналістка, громадська діячка, драматургиня, член
Національної спілки письменників України і Національної спілки журналістів
України, працює в галузі дитячої літератури. Письменниця репрезентує нові жанри,
індивідуальних героїв, своєрідну подачу тексту з елементами народної педагогіки,
професійно оперує історичними та географічними даними у своїй творчості.
Харківське видавництво «Талант» 2016 року надрукувало
яскраву барвисту дитячу збірку «Легенди про козаків», в яку ввійшло 6 казкових
історій, майстерно ілюстрованих художницею Оленою Железняк. Відгуки на цю
збірку написали такі відомі українські діячі, як Віталій Кривоніс, Наталя
Федько, Олена Швець-Васіна та інші.
За визначенням Мар’яни і Зоряни Лановик, легенди – це фантастичні оповіді міфологічного, апокрифічного чи історико-героїчного
змісту з обов’язковою спрямованістю на правдивість відтворюваних подій та специфікою
побудови сюжету на основі особливих композиційних прийомів (метаморфози, антропоморфізації предметів і
явищ природи та ін.). Їм характерні драматизм, стійкість і завершеність сюжету [2].
Легенди, як правило, починаються з викладу змісту і часто закінчуються висновком,
повчальним підсумком; теми, сюжети і персонажі легенд – розмаїті; сюжети легенд
переважно одно- або малоепізодні.
Особливо хочеться акцентувати на «Легенді про трьох
братів» Е. Заржицької, на одній з козацьких історій. Сюжет цієї оповідки
наступний. На село вночі напали татари, після цього з усіх мешканців залишилася
лише одна жінка. Саме вона показала козакам, в якому напрямку подався ворожий
загін. Дуже просилася з ними, бо загарбники забрали в полон її чоловіка.
Знайшли його на третій день змерзлого у сніговому заметі, розпалили вогнище,
відігріли бідолаху та й подалися далі. Через деякий час у чоловіка з жінкою
народилося троє синів: «в одного волосся темне, наче ніч беззоряна», другий –
«з чубом сріблясто-білим, наче сніг у місячну ніч», третій – «з кучерями
вогняними, що як полум’я горять-переливаються» [1]. І росли вони не по днях, а
по годинах. Стали міцними парубками та й подалися на Січ козакувати. Згодом
пішли зі своїм полком до Жовтих Вод брати неприступну фортецю штурмом. Враз
підняв руку старший брат з темним волоссям – і спустилася на землю темрява;
труснув світлим чубом середній брат – пішов сніг і вдарив мороз; дмухнув
рудоволосий брат – мур загорівся і впав. Після цього брати зникли і ніхто їх не
міг знайти. Тільки матері ввижалося, ніби вночі бачить старшого сина, у вогнищі
– обличчя молодшого, а в завірюсі чує голос середнього.
Як бачимо, кожен із братів з народження мав у собі
могутність певної стихії, а під час битви за фортецю вони жертовно перевтілилися
на Ніч, Холод і Вогонь, злившись з природою, для того, щоб оберігати Україну
від лиха. Зазначимо, що надзвичайними силами були наділені не божества чи якісь
казкові істоти, а звичайні люди.
У легенді зовнішність братів пов’язувалася з бідою, що
сталася з їхніми батьками. Мати пояснювала це так: перший син чорнявий, наче та
ніч, коли татари на село напали; другий білявий, ніби сніг, що чоловіка
замітав; а третій рудоволосий, як вогнище, яким коханого відігрівали. Це
яскраво виражене художнє порівняння.
Авторка представляє цю оповідь як легенду.
Проаналізувавши «Легенду про трьох братів» можна зробити такі висновки: це
фантастичний твір героїко-історичного змісту, у якому відображається поширений
міфологічний прийом метаморфози; сюжет однолінійний і малоепізодний, головні та
другорядні персонажі мають переважно поверхневу характеристику; твір має
небагато описів; звернення до історичних фактів та обставин надає відчуття
максимальної реальності подій, тобто має спільні ознаки з легендою.
У «Легенді про козаків» Е. Заржицької багато
географічних та історичних прив’язок. Нові Кодаки, Кафа, Дике Поле, Старі
Кодаки – у примітках авторки їхнє місцезнаходження зазначено дуже точно. У
казці згадується така відома історична постать, як Богдан Хмельницький. Саме
під його проводом брати у складі війська пішли до Жовтих Вод воювати. Згодом
після наказу гетьмана козацькі сили рушили на фортецю Старі Кодаки, яку за
історичними джерелами було взято 1 жовтня 1648 року під командуванням
полковника Максима Нестеренка. Авторка зобразила фактичні обставини, але подала
свою лінію їхнього подальшого розвитку. Насправді руйнівного штурму фортеці не
було, козаки взяли її в облогу, чим змусили противників піти на переговори й укласти
мирну угоду капітуляції. Всі перелічені вище факти вказують на те, що легенда
відноситься до періоду всім відомої Національно-визвольної війни під проводом
гетьмана Богдана Хмельницького. Також у цей час українці потерпали не лише від
гніту поляків, а й від набігів татар. Саме напад бусурманів і став розвтиком подальших
подій легенди.
Основним мотивом оповідки є вірність рідній землі.
Парубки вирішили, що ставши стихіями, вони приноситимуть більше користі війську
козацькому і своєму народові. Другорядним, але не менш важливим – родинні
цінності, любов до дітей та до свого супутника життя. Прикладом цього у творі є
мати трьох парубків, яка, незважаючи ні на які обставини, шукала спочатку свого
чоловіка, а потім – синів.
Отже, «Легенда про трьох братів» Еліни Заржицької – відноситься до жанру легенди, яскравий приклад родинної та патріотичної відданості і нездоланності, вона виховує у читачів мужність і незламність, знайомить з рідним краєм та вчить його любити.
Література
1) Заржицька Е. Легенди про козаків. Харків: Талант,
2016. 63 с.
2) Лановик З., Лановик М. Українська усна народна
творчість: Підручник. – 3-тє вид., Київ: Знання-Прес, 2005. 591 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.