студентка 4 курсу
Запорізький національний університет
Наук. кер.: Курилова Ю. Р., к. філол. н., доцент
Дослідження допоможе
осягнути причини та механізми деконструкції національних образів. Дану проблему
у своїх працях порушували А. Гурдуз, М. Гуцол, Т. Друзь, О. Кісь
та ін., але дослідники не заглиблювалися у аналіз новітньої масової літератури.
Літературний етнообраз –
це такий літературний образ, що конструює не лише індивідуальні риси, а й
етнічну (національну) ідентичність зображуваних персонажів, подаючи певні їхні
ознаки як «типові» для відповідної країни, цілого народу. За своїм походженням
і суспільною функцією літературні етнообрази нерозривно пов’язані з
національними міфами, стереотипами, упередженнями тощо [1, с. 295-298].
Тобто такі образи вважаються
своєрідними кліше, шаблонами поведінки народу, а це, звичайно, не правильний
підхід до їх потрактування. Тому важливою стає деконструкція стереотипних
етнообразів, під якою розуміємо трансформацію традиційний категорій та
усвідомлення їх за допомогою руйнування стереотипу та включення у новий
контекст.
Саме це робить Дара Корній
у романі «Щоденник Мавки» − видозмінює закорінені у людській свідомості
фольклорні образи Мавки та козака Мамая, ставлячи героїв у нетипове для них
середовище − сучасний світ, тим самим долаючи загальні упередження та
стереотипи. Письменниця також індивідуалізує їх та додає «живого» звучання.
Більш того, Дара Корній
надає етнообразам право представляти гендерні ролі − це певна поведінка,
сукупність завдань та обов'язків, які суспільство вважає доречними для
чоловіків і жінок. І. Чикалова зазначає, що, на думку більшості, у
сучасній патріархальній культурі жінка зобов'язана бути слабкою заради
утвердження архетипу сильного чоловіка, влада якого постійно затверджуються
через агресію, насильство та жорстокість [3]. Але Дара Корній відходить від такої думки, прагнучи до ґендерного
балансу, який являє собою рівноправну й активну участь жінок і чоловіків у всіх
сферах прийняття рішень.
Цікаво, що
головна героїня роману «Щоденник Мавки» жінка Магдалина дійсно спочатку постає
слабкою, зрадженою чоловіком, який уособлює Чугайстра, жінкою: «На колінах
перед великим чоловіком стояла маленька жінка. Тендітна, змарніла, ледь жива.
Вона була схожа на дрібне зайченя, що завмерло перелякано перед хижаком» [2, с. 21]. Але зрада
коханого не вбиває героїню, а перетворює на впевнену в собі жінку, яка знає
собі ціну. Так автор наділяє героїню вольовими рисами лісової красуні Мавки,
руйнуючи загальноприйняті упередження і про фольклорний образ, і про жіночу
слабкість. Більше жоден парубок не здатен
скривдити Магдалину-Мавку: «Я − ніхто? Я − ніхто? Що ж, ти сам напросився,
любий. Ми ще подивимось чия візьме». − Вона не впізнала свого голосу, він
належав не їй − різкий, рубаний, без емоцій... Та гранітна плита, котра була
дахом її старого світу, хоч і впала, та її не прибила, навпаки − звільнила»
[2, с. 24]. Вважаємо, що таким
чином письменниця закликає кожну жінку завжди відстоювати свої права та
гідність.
Іншого героя
роману чоловіка Олексія Дара Корній також наділяє рисами фольклорного образу − він уособлює шляхетного та вольового козака Мамая, який подібний до
прототипу і зовні, і внутрішньо. Проте, цей образ
динамічний − спочатку Олексій, як і Магдалина, зазнає внутрішньої
метаморфози під впливом розриву із дружиною. Він каже: «Я від'їжджаю, Іро, і
дуже далеко. Я десь загубив себе, їду шукати...» [2, с. 48]. І він знаходить себе: на волі, на хуторі, біля верби, де міг би сидіти
сам козак Мамай, і починає ідентифікувати себе із ним, адже характери їх подібні.
Обидва мужні, щирі, прагнуть свободи та гармонії. Після трансформації в душі,
настають зміни і зовнішні: «Олексій посміхнувся у вуса, підкрутив їх,
оселедця закинув за вухо, набив тютюном люльку, запалив...» [2, с. 167]. Таким ототожненням
образів сучасного чоловіка та козака Мамая письменниця також руйнує стереотипи
і щодо фольклорного образу, натякаючи, що шляхетні чоловіки-козаки можуть
зустрітися і в сучасному світі, і щодо ролі чоловіка у суспільстві. Адже
Олексій-Мамай не прагне самоствердитись за рахунок жінки, не намагається
встановити свою вищість над іншими, не застосовує агресію в досягненні цілей.
Отже, письменниця здійснює деконструкцію стереотипних етнообразів Мавки та козака Мамая не тільки
за допомогою включення їх у новий контекст та шляхом руйнування упереджень щодо
цих образів, а й надає їм право уособлювати сучасних людей із найкращими
якостями. Такими, як впевненість, мужність, віра в себе, амбіційність, вмінням
отримувати бажане, а також доброта в серці та щирість, чим руйнує стереотипи
навіть щодо гендерних ролей та закликає до гендерного балансу, рівності жінок і
чоловіків.
Література
1. Кіор Н.
Літературна імагологія:
вивчення образів інших етнокультур у національній літературі / Наталя Кіор
// Питання
літературознавства. − 2010. − №79. − С. 290-299.
2. Корній Дара. Щоденник Мавки : роман / Дара Корній ;
передмова О. Хвостової. − Харків : Книжковий клуб «Клуб Сімейного
Дозвілля», 2015. − 304 с.
3. Чикалова И. Гендерный подход в науках
о человеке и обществе: смещение исследовательских парадигм [Электронный ресурс] / Ирина Чикалова. − Режим
доступа : http://www.hist.bsu.by/images/stories/files/nauka/izdania/istochnik/3/Chikalova.pdf.
Дякую за власне бачення цієї теми. Як на Вашу думку, вирішується моральний імператив: жінка має підкорятися чоловікові?
ВідповістиВидалитиДякую за питання! На мою думку, у романі Дара Корній заперечує даний моральний імператив шляхом показу еволюції характеру Магдалини-Мавки. На початку твору жінка постає перед читачами слабкою і покору чоловікові сприймає як щось невід'ємне від життя, проте вона швидко змінюється, починає усвідомлювати власну гідність і знаходить сили протистояти чужій волі.
ВидалитиДякую за відповідь!
ВидалитиДоброго вечора! Скажіть будь ласка, що спонукало вибрати для дослідження саме цей твір?
ВідповістиВидалитиДоброго дня! Дякую за питання. Цей твір я прочитала ще минулого року на канікулах, і він мені дуже сподобався, вразила доля та характери героїв. Незабаром зохотілося розібратись у їхніх світоглядних орієнтирах з літерутурознавчої точки зору. Зараз роман Дари Корній "Щоденник Мавки" є також об'єктом дослідження моєї бакалаврської роботи.
ВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалити