КЗ «Бердичівський
педагогічний коледж» Житомирської
обласної ради
Наук. кер.: Кицак
Л. В., канд. філол. наук
Майже кожен
із сучасних музичних виконавців
звертався до теми кохання. Це й не дивно, адже ця тема є вічною, вона
буде існувати до тієї пори доки буде існувати суспільство. Кохання пробуджує в
людині найнесподіваніші емоції та почуття: вдячності, ніжності, лагідності,
щирості, впевненості, окриленості, співчуття. Про кохання співає «Друга ріка»,
«Фіолет», TaRuta, «Скрябін», Тартак, ТНМК, «Мандри», «Крихітка цахес» тощо. Одним із українських гуртів, хто
постійно звертається до цієї теми є «Океан Ельзи».
Творчість
«Океан Ельзи» досліджувала О.Є Клєщова «Мовностилістичні особливості пісень українського гурту «Океан
Ельзи» [1]. У цій статті проаналізовано мовностилістичні особливості текстів
пісень гурту «Океан Ельзи». М.О. Осюхіна у роботі «Авторський стиль Святослава
Вакарчука: лексичний рівень» теж аналізує тексти пісень, з’ясовуючи мовні
особливості стилю поета [3]. Проте жоден із науковців не засереджував увагу на
тлумачення інтимних текстів пісень гурту, що й зумовлює новизну нашого
дослідження.
Ліричний
герой пісень Святослава Вакарчука перейнятий потужними емоціями, які
відповідають його настрою. Можна навіть простежити еволюцію почуттів ліричного
героя.
Перша стадія
– закоханість. Найпоетичніші почуття, які може викликати жінка у душі чоловіка,
описані в пісні «Коли навколо ні душі».
Кохана настільки перейняла емоції ліричного героя, що він хоче творити заради
неї неймовірні вчинки: «Чомусь так хочеться мені для тебе пісню заспівати». Він
не уявляє свого життя без коханої, ладен за неї на все: «І най зупиниться
Земля, Най прийдуть всі лани забрати, Все
одно не зможу я Тебе віддати, бо
ти була і є моя». Ліричний герой сприймає свою кохану як частинку себе, як
найріднішу людину на землі, без якої він себе же не мислить:«І най чекає цілий
світ. Не забере мене від тебе Ані колючий дріт, Ні синє небо,ані чужий терновий
цвіт».
Друга стадія – розвиток і кульмінація почуттів.
Кульмінацією інтимних почуттів, на нашу думку, можна назвати пісню «На небі». У
ній описуються такі емоції, які дарує чоловікові жінка, від яких він перебуває
«на небі». Принагідно згадується фразеологізм «на сьомому небі», що означає
бути неймовірно щасливим. Безперечно, такі емоції може дати лише взаємне
кохання. Ліричний герой лагідно називає свою кохану: «мила моя», «зоре моя».
Кохання породжує у душі ліричного героя весну серед зими («на моїй вулиці давно
уже весна»), йому перехоплює подих від того, що кохана поруч («дух захоплює,
немов від висоти»). Усе навколо для нього стало другорядним, а важливим –
тільки перебування коханої поруч: «І я не знаю, як світанок настає, і як закінчився
улюблений альбом, бо не бажаю ні хвилини самоти і так живу, немов літаю я». А
коли герой згадує очі коханої, то всі незгоди зникаєть, натомість з’являється теплі спогади та підвищується настрій. Саме
таким і має бути справжнє кохання: яке надихає, дає позитив і відчуття щастя.
Текст пісні
«Така, як ти» описує кохану як найпрекраснішу жінку на землі, ліричний герой
вважає її єдиною, посланою з неба, тобто цінним дарунком: «така, як ти, буває
раз на все життя і то із неба». Проте герой втратив свою любов: «А, як болить
зимовий спокій нашого вікна ніжно-пастельний, як і твій улюблений Моне...» Це
порівняння одночасно дає зрозуміти, на скільки глибокими і тривалими були
стосунки, адже він пам’ятає її вподобання, вони ввижаються йому в хвилини
глибокого смутку: «Не вистачає каяття, Коли без тебе я». Проте віриться, що
розлука ці мине: «Новий дзвінок скидає відлік волі на нулі, І погляд твій, він
вартий більше, ніж мільйони слів». Остання частина фрази доводить значущість
образу коханої, навіть самого лише погляду,
в якому ховається цілий безмір слів.
Третя стадія
– розчарування. Про кохання, яке вже померло у душі ліричного героя співається
у пісні «Відпусти». Святослав Вакарчук використовує складні метафори, аби
передати описи зовнішності колишньої
коханої: «І здавалось, що ти білий день без дощу, але сльози на твому обличчі»,
«і здавалось, що ти тиха ніч без зірок, але ж сяють твої ясні очі». Він бачить
нетлінну красу жінки («здавалось, що ти пелюсток навесні,але ти не зів’янеш ніколи»), її прекрасні риси обличчя, але вже
не відчуває до неї сильних емоцій («Відпусти, я благаю, відпусти, Бо не можу
далі йти я ... Я не хочу далі йти»). Очевидно, що ключовим словом останньої
цитати є «не хочу». Ліричний герой більше не кохає і не хоче обманювати себе та
жінку, яка поруч із ним. Проте все ж таки відчуває відповідальність за свої
нові почуття, він не може так просто розпрощатися, покинути жінку, він просить
її дозволу, щоб піти: «І сказав би тобі: «Не моя,не моя»,– але ти не пускаєш
мене, І сказав би тобі: «Ти лиш сон,тільки сон», – але ти не пускаєш мене».
Отже,
інтимна лірика пісень гурту «Океан Ельзи» посідає у їх творчості важливе місце.
Ліричний герой перейнятий потужними емоціями, які відповідають його настрою.
Саме зосередженість на емоціях, на нашу думку, робить пісні С. Вакарчука
популярними серед слухачів, адже вони звернені не до розуму, а до серця.
Спеціальне вивчення текстів пісень допомагає глибше потрактувати творчість
Святослава Вакарчука, відслідкувати її розвиток, поглибити сенс сприймання його
пісень
Література
1.
Клєщова О. Є.
Мовностилістичні особливості пісень українського гурту «Океан Ельзи» / О. Є.
Клєщова [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/ling_2013_3_17
2.
Океан Ельзи :
тексти пісень. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу :
http://nashe.com.ua/artist/4
3.
Осюхіна М. О. Авторський
стиль Святослава Вакарчука : лексичний рівень / О. М. Осюхіна [Електронний ресурс]. – Режим
доступу :
http://www.readera.org/compsciwork/avtorskyi-styel-svjatoslava-vakarchuka-leksyechnyi-riven-10148013.html
Дуже цікава тема! Скажіть, чи збираєтесь Ви продовжувати дослідження у майбутніх роботах?
ВідповістиВидалитидякую за схвальний відгук,хотілося б дослідити більше пісень
ВидалитиДоброго ранку. Хочу подякувати за актуальність обраної теми. Скажіть, чи мають якусь роль посилання автора на митців у піснях? Чи справляє це якогось роду враження на слухача ? Дякую.
ВідповістиВидалитиДякую за питання! Запозичення, алюзії на мовному рівні є ознаками постмодерного стилю, в рамках якого творить Вакарчук, тому такі посилання на відомих митців та їхні твори у піснях, на мою думку, підвищують інтелектуальний та емоційний фон пісні.
ВидалитиМені подобається цей гурт, і коли відвідала концерт, то відчула, що внутрішній стан потребував саме таких слів, які лунали зі сцени! Сподіваюсь, що ви не зупинитися на темі кохання, і будуте досліджувати далі та зможете розкрити істину кожного слова! Дякую!
ВідповістиВидалитиЩиро вдячна за позитивний відгук.Постараюсь виправдати Ваші сподівання.
ВидалитиДуже цікава тема!
ВідповістиВидалитиДякую.
ВидалитиДоброго дня! Дякую за обрану тему! Скажіть, будь ласка, на Вашу думку, чи є доцільним аналізувати та досліджувати пісні Святослава Ваканчука (та будь-кого з виконавців) з лексичної точки зору?
ВідповістиВидалитиЗвичайно.Такі дослідження вже.Я про них згадую в 2 абзаці(О,Клєщової,М.Осюхіної).Проте лексичний рівень пісень,спрвді,досліджений мало.
ВидалитиСкажіть, чому саме Ви обрали інтимну лірику для дослідження,що саме вплинуло на Ваш вибір?
ВідповістиВидалитиПісні Святослава Вакарчука мені дуже близькі,захотілося глибше проаналізувати їх.
ВидалитиПісні Святослава Вакарчука мені дуже близькі,захотілося глибше проаналізувати їх.
ВидалитиДякую за відповідь!
ВидалитиДуже оригінальна й актуальна тема для дослідження. А чи не цікавилися Ви біографічною склодовою цієї "еволюції почуттів"? Можливо, перед нами справжня історія кохання Святослава, подана у кількох піснях?)
ВідповістиВидалитиВакарчук не афішує своє особисте життя,як інші виконавці.Знаю,що він має щасливий шлюб з Лялею Фонарьоваю,тому про біографічну складову можна говорити дуже умовно.Дякую за запитання!
ВидалитиДоброго дня!Ви подали структуру "еволюції почуттів". Чи в усіх піснях С. Вакарчука третьою стадією є розчарування? Можливо хоч в одній пісні існує щасливий кінець?
ВідповістиВидалитиДякую за запитання.Я мала на увазі стадії не в кожній окремій пісні,а в сукупності обраних для аналізу пісень.Звичайно, у Вакарчука є пісні зі щасливим фіналом.
ВідповістиВидалитиДобрий вечір! Дуже сподобався Ваш доробок. Скажіть будь-ласка, досліджуючи кохання у текстах пісень С. Вакарчука, особисто Вас яка з його пісень вражає найбільше? Чи можна, на Вашу думку, назвати деякі пісні виконавця - гімном кохання?
ВідповістиВидалити